دور الرضا الوظيفي في تحسين أداءأخصائي العلاقات العامة: دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الإعلان بجدة - جامعة الأعمال والتکنولوجيا - جدة - المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد دور الرضا الوظيفي في تحسين أداء العاملين، نشر الوعي بأهمية الرضا الوظيفي في تحسين الأداء (تنظيمي / سلوكي)، تحديد مستوى الرضا الوظيفي لمتخصصي العلاقات العامة في الفنادق السعودية (عن طريق قياس ذلك لعينة من فنادق الخمس نجوم في المدينة المنورة). واعتمدت الدراسة على استبانة لتحليل نتائج الدراسة الميدانية من خلال مسح (100) وحدة عينة من متخصصي العلاقات العامة العاملين في (عشرة) فنادق في المدينة المنورة.وكانت مشكلة الدراسة تحديد "دور الرضا الوظيفي لأخصائي العلاقات العامة في تحسين أدائه".حيث قام الباحث بدراسة هذا الدور وتحليله ووصفه علميا، والتعرف على ديناميات العمل من خلال استقراء الموضوع والنتائج التي تم الحصول عليها.
توصلت الدراسة إلى وجود أثر ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة أقل من (α≥ 0.05) لتبني الفنادق السعودية دور الرضا الوظيفي من خلال (أجور العمل، محتوى الوظيفة، علاقات العمل، ظروف العمل).في تحسين الأداء من خلال (ظروف العمل، فعالية الإجراءات الفنية، العوامل الاجتماعية للموظفين، الخصائص الذاتية للموظفين) من وجهة نظر أخصائي العلاقات العامة.وتبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الرضا الوظيفي تعزى لمتغيرات (العمر، سنوات الخبرة، المؤهل العلمي).

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of job satisfaction in improving the performance of public relations specialists: a field study

المؤلف [English]

  • Khaled Ali Abdullah Al-Shehaib
المستخلص [English]

The study aimed to determine the role of job satisfaction in improving the performance of employees, spreading awareness of the importance of job satisfaction in improving performance (organizational / behavioral), Determining the level of job satisfaction for public relations specialists in Saudi hotels (by measuring this for a sample of five-star hotels in Medina). The study relied on a questionnaire to analyze the results of the field study by surveying (100) sample units of public relations specialists working in (ten) hotels in Medina. The problem of the study was to determine "the role of job satisfaction for the public relations specialist in improving his performance." Where the researcher studied this role, analyzed and described it scientifically, and recognized the dynamics of the work through extrapolation of the subject and the results obtained.
The study found a statistically significant effect at a significance level less than (α ≥ 0.05) for Saudi hotels to adopt the role of job satisfaction through (work wages, job content, work relations, working conditions). In improving performance through (working conditions, effectiveness of technical procedures, social factors of employees, subjective characteristics of employees) from the point of view of a public relations specialist.It was found that there were no statistically significant differences in the level of job satisfaction due to the variables (age, years of experience, educational qualification).

الكلمات الرئيسية [English]

  • Public Relations Specialist
  • improve the performance
  • Job Satisfaction
  • Hotels
  • Medina