"التذوق" منهجًا للتلقي وصناعة المعرفة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک عبدالعزيز

المستخلص

تُمثل کتابات الأستاذ محمود شاکر مشروعًا متکاملاً لمنهج علميّ في دراسة الأدب، کرّس قراءاته وأعماله لبلورته تنظيرًا وتَمثُله تطبيقًا، وفي ثنايا هذا المشروع نصب الأستاذُ معالم المنهج وجذوره وأدواته وآفاقه، وهذه محاولة لاستثمار قضية شاکر الأولى في معالجة مشکلات البحث العلمي في قضايا التراث، بل في تعاطينا لقضايانا الثقافية على اتساع مدى تجلياتها العلمية والتربوية، وعلى هذه المحاور دارت أسئلة البحث التالية:
ما المقصود بمصطلحي "المنهج" و "التذوق" عند شاکر؟
ما معالم المنهج التي تَمثلها شاکر، وارتکز عليها في نقده للدرس الأدبي في عصره؟
ما آفاق "التذوق" خ
ارج حدود الدرس الأدبي؟
وأهم ما تحاول هذه الدراسة إضافته إلى ما سبقها من دراسات في منهج التذوق؛ أن تُقدم رؤية لأثر المنهج في التکوين الثقافي وبناء المعرفة عامة، وفي قراءتنا للتراث والفکر الإنساني خاصة.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Perceptivity as a reception approach and knowledge production

المؤلف [English]

  • Yasser M. Babateen
المستخلص [English]

The writings of Mr. Mahmoud Shaker represent a thorough project of distinguished approach studying the literature. He had devoted his mind as well as his knowledge and readings to do so theoretically and practically. Throughout that project, Mr. Shaker highlighted the landmarks of the approach, its roots and tools and horizons. This is an attempt to invest Shaker's first case in addressing the problems of research in heritage issues, in dealing with cultural issues in multiple scientific and educational manifestations. Therefore, this research attempts to answer the following questions: What is the Shaker's concept of approach and appreciation. What is the landmarks of approach he had followed. and upon which he based his critique of literary lesson of his time. What are the appreciation horizons outside the limits of the literary lesson? Past researchers had addressed the appreciation" aspects for Mr. Shaker However, this study attempt to crystallize a vision for effect of the approach in the cultural and cognitive formation generally, in addition to reading human heritage and thought particularly