ظاهرة الإلحاق في الصرف رؤية تأريخية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد/ کلية التربية – ابن رشد للعلوم الإنسانية

المستخلص

إن فکرة أن يزاد في بناء الکلمة زيادة تخرج عن النمط المألوف للزيادة الصرفية المعروفة أمر يدعو إلى الغرابة لکونها زيادة شکلية الغرض منها أن يلحق بناء جديد بآخر موجود أصلاً محاکاة وزنية لقوالب جاهزة مغايرة ، ومماثلة صرفية تقرب في فلسفتها إلى المماثلة الصوتية، ونمط من التقريب للوصول إلى وزن موجود أصلاً . وهذه المحاکات الوزنية تقتضي زمناً ولو على سبيل الافتراض وهذا البحث يدرس ظاهرة الإلحاق في ضوء علم اللغة التأريخي وهذا يعني أن ندرس تفصيلات الظاهرة في إطار حرکتها الزمنية . ولعلّ تقدير الزمان في مثل هذه الدراسات سيکون صعباً؛ لغياب الدقّة التأريخية في تحديد عمر الشواهد اللغوية التي رصدها العلماء الأقدمون . وهذا ما يضعنا أمام واحدة من أهم الثغرات التي يعانيها المنهج التأريخي ؛ وهو ضعف التقييد الزمني للشواهد ، والظواهر التي جمعها العلماء ؛ إذ لم يکن ذلک عند الأقدمين بالأهمية التي هي عليها الآن ، يدرس البحث ظاهرة الإلحاق، والرؤية التقليدية للصرفيين ، وبعض ملاحظات المعاصرين لها ، ثم يحاول إيضاح ما يمکن للمنهج التأريخي تقديمه من تفسير ، وتعليل ، وإبداء الرأي فيها – ولو على سبيل الافتراض .

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

T"Phenomenon of accession in syn tax "." Historical vision"

المؤلف [English]

  • Wissam Majeed AL_Bana
المستخلص [English]

The idea of exaggeration in bulding of the words --- increasing overmuch out of it's context is estrange matter . Because it is a formalism Purpose and this causes a new context annexed with other context , which is originally founded . Simulation rhyme for different set scene . It's philosophy is similar to the audio Similarity . Style of approximation founded . This rhyme simulation pends times . Though it is assumption .

This report deals with phenomenon of accession in view of science of historical language. This means we study the details of the phenomenon under it's development during the time line. It is difficult to estimate the time in this similar studies . Because of the absence of historical accuracy determination in age of linguistic evidences that the previous experts observed it . This matter put us down one of the important loopholes that that historical curriculum Suffered from . This is considered as a weakness in restriction in time line for evidence which experts collect . If it is not important for the old hand in old time as it is now. This report deals with phenomenon and traditional view of the grammarians . Also here is some notes of the coevals. Then we try to explain what can the historical curriculum introduces, explanation and giving opinions. Though on the assumption.