استخدام نظرية الذكاءات المتعددة لتعزيز مهارات القراءة لدى الطلاب السعوديين الدارسين للغة الإنجليزية كلغة أجنبية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تمثل نظرية الذكاءات المتعددة نوعا من نظريات التدريس التي تسعى إلى التطوير المتكامل للمتعلم. استخدمت هذه الدراسة نظرية الذكاءات المتعددة لتعزيز الفهم القرائي لدى طلاب جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. تعتمد الدراسة على فرضية مفادها أن تعليم القراءة الفعال يجب أن يشمل الذكاءات المتعددة للطلاب، والتي تتوافر لدى كل متعلم بدرجات متفاوتة. استخدم الباحث تصميم الاختبار القبلي والبعدي مع وجود مجموعة ضابطة. وضمت المجموعة التجريبية (35) طالبا من فصلين دراسيين، وتم تدريسهم القراءة من خلال نظرية الذكاءات المتعددة. ضمت المجموعة الضابطة فصلين دراسيين آخرين (38 طالبا)، وتعلموا القراءة وفقا للطريقة المعتادة. واتبع الباحث استراتيجية تدريس قائمة على نظرية الذكاءات ولتي مكنت الطلاب ذوي الذكاءات المختلفة من التفاعل مع أنشطة ومواد القراءة، وتعظيم نقاط القوة لديهم بإلاضافة إلى تعزيز الذكاءات الضعيفة لديهم. وأظهرت نتائج الدراسة أن تعلم القراءة المعتمد على الذكاءات المتعددة أدى إلى تحسين الأداء الكلي للطلاب في القراءة وكذلك في كل مهارة قراءة. وخلصت الدراسة إلى أن فهم أنواع الذكاءات المتعددة يساعد المعلمين على فهم طلابهم وتوجيههم بشكل أفضل. وعند تقييم الكفاءة اللغوية للطلاب، يجب على معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية مراعاة الاختلافات بينهم. بالإضافة إلى ذلك، يجب عليهم التركيز على نقاط قوة الطلاب.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Using the Multiple Intelligences Theory to Promote Saudi EFL Students’ Reading Skills

المؤلف [English]

  • Rafik Ahmed Abdelmoati Mohamed
المستخلص [English]

The multiple intelligences theory (MIT) represents a type of pedagogy that seeks complete learner development. Thisstudy exploits the potential of the MIT to enhance Saudi EFL university students' reading comprehension.It is based on the premise that effective readinginstruction should involve students' multiple intelligences (MIs) that are potentially existent in every learner. The researcher utilized the pretest-posttest control group design in the study. The experimental group included (35) students from two classrooms, and they were taught reading through the MIT.The control group included two other classrooms (38 students), and they got conventional reading instruction.The researcher followed a MI-teaching strategy that enabled the students with different intelligences to interact with the reading activities and materials, maximize on their strengths, and strengthen their weaker intelligences. The study results demonstrated that MI-based reading instruction improved the students' performance in overall reading and each reading skill.It is concluded that understanding the sorts of MIs assists instructors better comprehend and instruct their students. When assessing students’ language proficiency, EFL teachers should respect the varied differences between them. In addition, they should concentrate on student strengths while also considering a larger spectrum of ability levels.

الكلمات الرئيسية [English]

  • multiple intelligences
  • reading comprehension
  • reading skills