النزعة العلمانية في شعر ضيا گوک آلپ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بکلية الآداب جامعة عين شمس قسم اللغات الشرقية

المستخلص

نشأت العلمانية بعد الثورة الفرنسية عام 1789م، فکانت فرنسا أول من أقام نظامًا وفقًا لمبادئ الفکر العلماني، وکانت الأسباب قد تهيئت لظهور العلمانية؛ إذ شهدت البلاد صراعًا داميًا مع الکنيسة الکاثوليکية، التي کان لها صلاحيات وهيمنة مطلقة على الجميع؛ فظهرت فلسفة فصل الدين عن الدولة لمجابهة سلطان الکنيسة.
    وقد شهدت البلاد الإسلامية دعاوى تنادي بتطبيق العلمانية على يد بعض المثقفين المنبهرين بنمط الحضارة الغربية. وتسببت حالة الضعف التي مرت بها الخلافة الإسلامية ثم إلغاؤها في الثالث من مارس عام 1924م، في تحويل العلمانية من مجرد أفکار تروج إلى دخولها حيز التنفيذ، وأضحى إقامة نظام سياسي علماني على يد مصطفى کمال أتاتورک، بمثابة التطبيق العملي للعلمانية على الصعيد السياسي.
وتهدف الدراسة إلى إلقاء الضوء على الأشعار التي بشرت بالعلمانية في ديوان (يڭى حيات) على وجه الخصوص

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Secularist Trend in the poetry of Ziya Gökalp

المؤلف [English]

  • mohamed hamed salem
المستخلص [English]

Secularism emerged following the French Revolution in 1789. Hence, France was the first state to establish a regimeaccording to the principles of secularist thought. Secularism appeared following a fierce struggle with Catholic Church which had a total sovereignty upon society. This struggle led to  the philosophy that called to separate religion from State.
   Islamic Countries witnessed  some Intellectual attempts that raised the slogan of secularism. These attempts were adopted by some intellectuals who were impressed by norms of  Western Civilization. The Weakness of Islamic Calphate and its collapse in March 1924  gave more strength to secularism. Mustafa Kamal Atatürk’s establishment of  secularist political regime is the practical political  manifestation of Secularism.
   This study aims at shedding light upon the poems that called for secularism in the Diwan of Yeni Hayat in Particular.