المنصة التعليمية والتفاعل الاجتماعي الإلكترونـي فى التنظيم الاجتماعى (دراسة مقارنة بين تنظيم خدمي علمى وأخر آدبي فى جامعة الزقازيق)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس- آداب الزقازيق- جامعة الزقازيق- علم الاجتماع- علم اجتماع التنظيم – علم اجتماع الاتصال

المستخلص

هدف البحث الراهن إلى الوقوف على أدوار المنصة التعليمية الإلكترونية فى دعم وتطوير التعليم الجامعى، وإحداث التفاعل الاجتماعى الإلكترونى بين الأطراف التعليمية فى جامعة الزقازيق كتنظيم اجتماعى، تطبيقا على كليتى العلوم والآداب.
واستند البحث كموجه نظرى إلى النظريات الآتية: النسق الاجتماعى – الشبكات الاجتماعية – التفاعل الاجتماعى – التفاعلية الرمزية – التعليم الإلكترونى.
واستخدمت الباحثة أسلوب المسح الاجتماعى بالعينة تطبيقا على عينة بلغت (120) مفردة من أعضاء هيئة التدريس بكليتى العلوم والآداب فى جامعة الزقازيق، واستخدمت أيضا أسلوب المقارنة، واعتمدت على أدوات بحثية كالاستبيان الإلكترونى والأخر التقليدى، والملاحظة بالمشاركة، والأداة الإحصائية (كا2). ودلت النتائج على أن المنصة التعليمية كأداة للتعليم الجامعى الإلكترونى تقوم بدور مهم فى تحقيق أهداف التعليم الجامعى وتطويره، ذلك لأنها ساعدت الطلاب للحصول على المقررات الدراسية بسهولة فى أى مكان، وفى أى وقت، وساعدت على إحداث التفاعل الاجتماعى الإلكترونى بين الطلاب وبين أعضاء هيئة التدريس، وأيضا بين الطلاب أنفسهم، وبين أعضاء هيئة التدريس بعضهم بعضا. وأشارت النتائج إلى أن هناك بعض المعوقات التى تقابل تفعيل أدوار المنصة التعليمية فى تحقيق أهدافها التنظيمية التعليمية كالمعوقات التكنولوجية، والمادية،والتعليمية، والثقافية، وعلى جامعة الزقازيق ضرورة تطوير البنية التحتية التقنية لتكنولوجيا المعلومات وتكنولوجيا التعليم.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The educational platform and electronic social interaction in social organization (a comparative study between a scientific service organization and a literary one at Zagazig University)

المؤلف [English]

  • Samar Ibrahim Abdel Rahman Odeh
المستخلص [English]

The aim of the current research is to identify the roles of the electronic educational platform in supporting and developing university education, and to bring about electronic social interaction between the educational parties at Zagazig University as a social organization,applied to the Faculties of Science and Arts, and the research was based as a theoretical guide on the following theories:Technical social pattern - social networks - social interaction - symbolic interaction - e-learning.                        The researcher used the sample survey method applied to a sample of (12.) faculty members in the Faculties of Science and Arts at Zagazig University, and also used the comparison method, and relied on research tools such as the electronic and traditional questionnaire, participation observation, and the statistical tool ( Chi-Squre )
The results indicated that the educational platform as a tool for e-university education plays an important role in achieving the goals of university education and its development, because it helped students to obtain courses easily anywhere and at any time, and helped to create electronic social interaction between students and faculty members, as well as between The students themselves, and among the faculty members with each other. The results indicated that there are obstacles corresponding to activating the roles of the educational platform in achieving its educational organizational goals, such as technological, material, educational and cultural obstacles. Zagazig University must develop the technical infrastructure for information technology and education technology

الكلمات الرئيسية [English]

  • E
  • learning
  • Educational platform
  • Electronic social interaction
  • Social organization
  • Zagazig University as a service social organization