دور مهارات التواصل الفعال فى الارتقاء بالخدمات المكتبية بجامعة عين شمس: دراسة تطبيقية على مكتبة كلية الاداب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم المكتبات والمعلومات - كلية الاداب جامعة عين شمس

المستخلص

تتناول هذه الدراسة دور مهارات التواصل الفعال فى  الارتقاء بالخدمات المكتبية المقدمة بمكتبة كلية الآداب بجامعة عين شمس، وذلك باستخدام منهج دراسة الحالة الميدانية وتوزيع استبيانات على عينة مكونة من 60 طالب وطالبة فى المستوى الثامن بقسم المكتبات والمعلومات بكلية الآداب جامعة عين شمس، وقد توصلت نتائج هذه الدراسة إلى أن 53 طالب وطالبة أي ما يعادل 88.3% يرون اهمية دور مهارات التواصل وفعاليتها فى تقديم الخدمة المكتبية، بينما 7 طلاب بنسبة 11.7% يرون عدم اهميتها. بينما 46 طالب وطالبة يرون بان مهارات التواصل فى فاعلية الخدمة المكتبية مهمة جدا وذلك بنسبة 76.6%، بينما 12 طالب وطالبة يرون بانها مهمة وذلك بنسبة 20%، اما طالبان فقط يرون بانها غير مهمة وذلك بنسبة 3.3%. وكانت توصيات الدراسة هى ضرورة توافر مهارات التواصل الفعال بين أخصائى المكتبات والطلاب بهدف الحصول على خدمة مكتبية فعالة ومميزة، فضلاً عن ضرورة تأهيل العاملين بالمكتبة من خلال إلحاقهم بدورات تدريبية عن كيفية التعامل مع المستفيدين بتطبيق مهارات التواصل فى كافة الخدمات التى تقدمها المكتبة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of effective communication skills in improving office services Ain Shams University: an applied study on the library of the Faculty of Arts

المؤلف [English]

  • Yasmine Ayman Anwar
المستخلص [English]

This study deals with the role of effective communication skills in improving the library services provided in the library of the Faculty of Arts, Ain Shams University, using the field case study approach and distributing questionnaires to a sample of 60 male and female students at the eighth level in the Library and Information Department of the Faculty of Arts, Ain Shams University. The study revealed that 53 male and female students, equivalent to 88.3%, see the importance of the role of communication skills and their effectiveness in providing office services, while 7 students, or 11.7%, see their lack of importance. While 46 male and female students see that communication skills in the effectiveness of office service are very important, at a rate of 76.6%, while 12 male and female students see them as important, at a rate of 20%, while only two students see them as unimportant, at a rate of 3.3%. The recommendations of the study were the need for effective communication skills between librarians and students in order to obtain an effective and distinguished library service, as well as the need to qualify library workers by enrolling them in training courses on how to deal with beneficiaries by applying communication skills in all services provided by the library.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Communication
  • communication skills
  • Effective communication
  • library services
  • university libraries