دلالات تحولات الإضاءة واللون في تشكيلية الصورة لمسلسلات الرعب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة ديالى- كلية الفنون الجميلة

2 جامعة بغداد- كلية طب الاسنان

المستخلص

ان الصورة المرئية قائمة على ضوء ولون يوضح حدودها ومعالمها، فالعالم الذي نراه حولنا ما هو الا تكوينات لونية تجعلنا نميز الأشياء من بعضها، ودخول اللون في السينما لاقى من رحّب به ومن اعترض عليه حتى اثبت حضوره من بين عناصر لغة الوسيط، والتلفزيون ما هو الا وليد السينما، فنجد اللون والضوء فيه يؤديان دوراً بارزاً، والمسلسلات التلفزيونية تتعدد أنواعها بحسب طبيعة موضوعاتها كالمسلسلات (الاجتماعية- والسياسية- والاكشن- والجريمة- والمغامرة- والخيال العلمي- والكوميديا- والرعب). وموضوعة الرعب دخلت في نسق اغلب الموضوعات مثل (الجريمة والخيال العلمي) ولم تقتصر على مسلسلات الرعب فحسب، لعلاقة الرعب بالحالة النفسية والغموض والتشويق والصراع لدى المتلقي، إذ تلقى موضوعة الرعب نجاحاً جماهيرياً وتجارياً كبيراً، ويعد اللون والاضاءة احدى السمات البارزة التي يتميز فيها هذا النوع من المسلسلات، ولهذا ركز الباحثان في تناول هذه الموضوعة المهمة لإيجاد النظم والبنى المكونة لهذا السياق مواكبة مع عصر التكنولوجيا الرقمية التي دخلت في بناء تشكيلية اللقطة السينمائية والتلفزيونية، فنجد هنالك تحولات جمالية في تعميق أبعاد الصورة الجمالية والدرامية التي تتحقق عن طريق الإضاءة واللون.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Semantics Changes of Light and Color in the Picture Formatting for Horror Series

المؤلفون [English]

  • Mohammed Sameer Mohammed 1
  • Maha Faisal Ahmed 2
المستخلص [English]

The visual image is based on light and color to illustrate its borders and features. The world that we see around us is nothing but color configurations that make us distinguish things from each other and when color was used in the cinema it found welcome and objection until proved its presence among the factors of mediator language، the television is the baby of the cinema so we found light and color with a significant role and the television series varies in type based on the nature of topics like (social، political، crime، adventure، scientific fiction، horror) series and the topic of horror has entered in most of the topics like (crime and scientific fiction) and it was not limited to horror series only. Te relation of horror with the psychological state and mystery، excitement and conflict for the recipient، as horror topics find great public and commercial success.
Color and light are considered one of the distinguished features that characterize this type of series that is why the researchers studied this topic to find the system and structure combined in this context to cope with the era of digital technology which entered in the building of the (Cinematography and television ) so we find there aesthetic changes deepen the dimensions of the image which is achieved through light and color.