الجسد المنفي في ديوان البرده وقصائد اخري (1989) للشاعرة امتياز دارکر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يتخذ هذا البحث کاطار نظريا له نظرية الجسد المنفي للناقدة النسوية مابعد کولونيلية کيتو کاتراک وذلک لدراسة هذا الديوان دراسة نقدية. يوضح البحث کيف ان  الجسد الانثوي اصبح منفيا عن ذاته وکذلک الوسط المحيط به بسبب التقاليد البطريرکية والدينية التي تسيطر عليه, مما ينتج عن ذلک حالات من الوجود تبدو خانقه. وفيما يتعلق بالملبس والاعتقاد والزواج تواجه المرأة في المجتمع الهندي –اوحتي في المنفي—بخيارين اما الانصياع لهذه التقاليد او العيش منفية عن نفسها ومجتمعها. وتقوم الشاعرة المولودة لاسرة باکستانيه مسلمة بنقد هذاالتقاليد بشدة. واشد ماتنقد بعض مظاهرالثقافة الاسلامية التي تخضع لها المرأة عنوة وتنقص من کرامتها واحترمها لذاتها. وهي تنتقد ظاهرة الحجاب عندما يفرض علي المرأة دون ارادتها ويصبح حجابا لعقلها. کما تنقد ايضا التمييز ضد المراة  فيما يتعلق بدخولها اماکن العبادة . وتهاجم ايضا الزواج في النظام البطريرکى الذي يحول المرأة الي آمه. کما  تهاجم طريقة تربية الاطفال في ظل هذ النظام . وفي سبيل ذلک تصور المرأة وهي تحاول الثورةعلي هذه التقاليد –ناجحة احيانا وفاشلة احيانا اخري . وتقدم  هذا من خلال وسائل التعبير التقليدية المتعارف عليها في الشعر الانجليزي فيما يتعلق باستخدام الصوره , والکلمات, والايقاع وغيرها  

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Exiled Body in Imtiaz Dharker's Purdah and Other Poems (1989)

المؤلف [English]

  • Reda A. Shehata
المستخلص [English]

This paper places the postcolonial feminist critic Ketu H. Katrak's theory of "exile"—especially its internal form—in dialogue with Purdah and Other Poems (1989) by the British poet of  Pakistani origin Imtiaz Dharker. It examines Dharker's representation of the female's body as exiled because of indigenous patriarchal and religious traditions, showing how the power of those traditions seeps into the body's very heart, creating oppressive and stifling states of being. It demonstrates how in areas such as dress, belief, marriage, and child upbringing woman is faced with two options, either obey the traditions regulating those areas or step out of the boundaries and face an internal exile, a sense of not belonging to herself and the community around her. Dharker, who was born into a Muslim family, criticizes those traditions as they work to subjugate Muslim women in India (or even in the diaspora). The females, whose experiences she writes about, try to escape the trap of tradition—either in its religious or patriarchal form—that primarily defines them in degrading terms. Sometimes they succeed, but oftentimes they fail and further social exclusion and un-belonging result. And their struggle is well articulated in the mainstream English poetic tradition in terms of words, sounds, images, and stanza patterns.

الكلمات الرئيسية [English]

  • exile
  • body
  • tradition
  • purdah