دراسة اثر استراتيجية FLOW(فلو) على مهارة الکتابة بتحصيل الطلبة في اللغة الانکليزية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تدريس استراتجية “فلو” هي استراتيجية التفکير الإبداعي لتعلم الطلبة مهارة الکتابة. ويهدف البحث إلى دراسة تأثير استراتيجية "فلو" على تطوير مهارة الکتابةفي اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية واداة الدراسة هي الاختبارالمقالي. وتکونت العينة من (90) طالبا جامعيا عراقيا ,وقد تم قياس أدائهمبالاختبار القبلي والبعدي في کل من المجموعة التجريبية 45 درست فلو الاستراتيجية والضابطة و45 درستالتدريس التقليدي. وقد صمم الاختبار وعرض على الخبراء للتأکد من الثبات. وان معامل مصداقيةالاختبار باستخدام صيغة کرونباخ ألفا بلغ 0.89. وقد تم جمع وتحليل أوراق الاختبارباستخدام الاختبار التائي. ووجد ان هناک فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين، حيث تبين انطلاب المجموعة التجريبية أفضل من طلاب المجموعة الضابطة، وهذا يدل على أن تدريس الکتابة باستخدام استراتيجية فلو هو أکثر فعالية من طرق التدريس التقليدية. وأوصى البحث باستخدام استراتيجية فلو في تدريس مهارة الکتابة باللغة الإنجليزية في الکليات، وخاصة مع الموضوعات الانتاجية.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Investigating the Effect of FLOW Teaching Strategy on EFL Learners’ Writing Achievements

المؤلف [English]

  • Elaf Riyadh Khalil
المستخلص [English]

The  present  study  aims  at  investigating  the  effect  of  “FLOW”  strategy is a creative thinking strategy on developing EFL learners'  writing achievements. The sample of the study was ninety Iraqi college students. Their performance was assessed on the pre and post achievement test in both experimental group 45 taught by “FLOW” strategy and control 45 taught traditionally. A test was designed and exposed to jury of experts for ascertaining its validity. The reliability coefficient of the test was 0.89 by using Cronbach Alpha Formula. The collected testing papers were analyzed by using T-test.  It is found that there are significant differences between the two groups. This indicates that teaching writing a composition by using “FLOW” strategy is more effective than teaching by traditional ones. The researcher has recommended that the use of “FLOW” strategy in teaching writing in the colleges, especially with productive subjects.

الكلمات الرئيسية [English]

  • explicit teaching lesson
  • “FLOW” strategy
  • language proficiency
  • writing skill