السخرية باستخدام أسلوب المسرحية داخل المسرحية في ماهية المفتش لـ "توم ستوبارد"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

معتمدًا على المنهج التحليلي الوصفي وباستخدامه المسرحية داخل المسرحية کأسلوب ساخر، يتناول البحث مسرحية توم ستوبارد ماهية المفتش کمحاکاة للمسرحية البوليسية الإنجليزية بشکل عام ومسرحيةمصيدة الفئران لأجاثا کريستي بشکل خاص. فالأخيرة، والتي کسرت الأرقام القياسية بکونها أطول مسرحية شهدت عروضا في تاريخ "الجانب الغربي للندن" منذ نشرها في 1952، قد سطرت اسم کريستي (الروائية وکاتبة القصة القصيرة والشاعرة) ککاتبة مسرحية معروفة. ومسرحية ستوبارد الهزلية ذات الفصلين—والتي تعتمد في بنائها على ما اعتمدت عليه سابقتُها موت روزنکرانتس وجيلدنسترن المعروفة للجماهير—توضح کيف يبالغ ستوبارد ويتلاعب بأسلوب ومحتوى النسخة الأصلية. وقد توصل البحث إلى نتيجتين رئيستين. أولاً: تسخر مسرحية ستوبارد من الآلية المبتذلة في التنبؤ بالنتائج للمسرحية البوليسية ممثلةً في مسرحية مصيدة الفئران لـ کريستي، بوصفها واحدة من أشهر المسرحيات البوليسية في الأدب الإنجليزي، وذلک باستخدام المسرحية داخل المسرحية کأسلوب ساخر. ثانيًا: يسخر ستوبارد من النقاد المسرحيين لغيرتهم فيما بينهم وأحکامهم غير الموضوعية وکذلک تصريحاتهم الرنانة من خلال ما يُعرف ضمنيًا بالسخرية الموجهة من النص إلى الناقد، وذلک أيضًا باستخدام المسرحية داخل المسرحية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Play-within-the-play Parody in Tom Stoppard’s The Real Inspector Hound

المؤلف [English]

  • Khaled Saad Sayed Sirwah
المستخلص [English]

Drawing on a descriptive-analytic approach, the paper tackles Tom Stoppard's The Real Inspector Hound (1968) as a play-within-the-play parody of the English whodunnit in general and of Agatha Christie's The Mousetrap < /em> (1952) in particular. The Mousetrap < /em>, which has broken records by becoming the longest running play in the history of London's West End since its debut in 1952, established Christie (the novelist, short story writer, and poet) as a playwright in the public eye. Stoppard's Hound, an absurdist two-act farce drawing upon the play-within-the-play conventions familiar to audiences of Rosencrantz and Guildenstern Are Dead, shows how Stoppard's work is exaggerating the style and content, and playing especially on the original. The paper has reached two findings. First, Stoppard parodies the predictability and hackneyed mechanism of the English whodunnit represented by Christie's The Mousetrap < /em>, as one of the most celebrated whodunnits in English literature, by means of his exceptional technique of the play-within-the-play parody. Second, by implication, the same author parodies theatre critics' jealousies, subjective judgments, and pompous pronouncements by means of the text-to-critic parody through the same technique of the play-within-the-play.

الكلمات الرئيسية [English]

  • absurd
  • Agatha Christie
  • text-to-critic parody
  • The Mousetrap
  • parody
  • the play-within-the-play
  • The Real Inspector Hound
  • Tom Stoppard
  • whodunnit