فلسفة النقد عند ابن رشد وإمكانية الإحياء الحضاري الذاتي والموضوعي دراسة تحليلية مقارنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

عضو الهيئة التدريسية بجامعة محمد بن زايد للعلوم الإنسانية- أبوظبي – الإمارات العرية المتحدة

المستخلص

تناول هذا البحث مسألة مهمة في تاريخ الفكر الإسلامي من زاويتين:
الأولى، تتمثل في الكشف عن أهمية المشاريع الفكرية لهذه الأمة، والثانية تتمثل في كيفية الاستفادة منها راهنا، وهو ما أحاول رصده من خلال تتبع مشروع ابن رشد النقدي الذي تمثل أساسا في توطين المنهج العقلي داخل الفكر الديني، وذلك بتسويغ شرعية البراهين العقلية الفلسفية لسبر قيمة المعرفة الدينية، ثمّ من خلال العمل النقدي الكبير الذي واجه به هذا الفيلسوف الأصول الكلامية، في محاولة لاستعادة حضور الفلسفة في الحقل الفكري بعد أن وجّه إليها الغزالي طعنة قوية هزّت أسسها النظرية، وقد قسّمت هذا البحث إلى تعريف مختصر بابن رشد وثلاثة مباحث رئيسية تتمثل في:
ـ هيمنة الاتجاه الأشعري وظهور المدرسة النقدية لابن رشد.
ـ ابن رشد وتأسيس العقل الإسلامي.
ـ المشروع النقدي لابن رشد وإمكانات الإحياء الحضاري.
وفيها قمت برصد الذاتي والموضوعي في فلسفة ابن رشد النقدية، وقدرة الرجل على توطين المنهج العقلي داخل الفكر الإسلامي، ثم تساءلت عن إمكانات استلهام المنهج الرشدي لاستعادة إمكانات الإحياء الحضاري.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The philosophy of criticism at Ibn Rushd and the possibility of civilized revival subjective and objective A comparative analytical study

المؤلف [English]

  • Mohammed Abdullah Al-Sayed
المستخلص [English]

This research has dealt with an important issue in the history of Islam mainly from to angles. The first one is to reveal the importance of the intellectual projects this nation. The second is mainly concerned with the way in getting benefits from them at present. This is what I am trying to investigate by following Ibn Ruchd ‘s critical project. His project is mainly represented in the localization of rational approach within religious thought by justifying the legitimacy of philosophical rational proofs to explore the value of religious knowledge. Also, this philosopher has confronted theological principles through the great critical work as an attempt to restore the presence of philosophy in the intellectual field after Al Ghazali directed as a strong stab at it that shook its theoretical foundations. This study is devided into three major parts. In fact, after giving a brief definition of Ibn Rochd, I will deal not only with the dominance of the Ashaari trend and the emergence of critical school of Ibn Rochd but also I will concentrate on the establishment of the Islamic mind. In this work, I have dealt with objectivity and subjectivity in Ibn Rochd’s critical philosophy and the man’s ability to localize the rational approach with Islamic thought. Then, I wondered about the possibilities of drawing inspiration from the rational approach to restore the potential for civilized revival.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Mind cuuriculum
  • Critical project
  • Islamic thought
  • Mental proofs
  • Verbal origins