دراسة للوحة فسيفساء نبتـون والفصول الأربعة المحفوظة في متحف باردو بتونس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معيدة بكلية الآداب - جامعة عين شمس - قسم الآثار - شعبة الآثار اليونانية والرومانية

المستخلص

تعتبر فسيفساء نبتون Neptune والفصول الأربعة (الهوراي Horai) المحفوظة بمتحف باردوBardo بتونس  أول مثال معروف لتجسيد الأعمال والأنشطة  الريفية الموسمية في الفن الروماني, فهي فريدة من  نوعها من حيث مزيجها المبتكر للمواضيع التقليدية والزخارف, ومن النماذج المبكرة التي تصور الفصول الأربعة (الهوراي Horai), التي كانت من الموضوعات المحببة في الفن الروماني، ولذا  تهدف الدراسة التحليلية  إلي محاولة تفسير الفسيفساء ورمزيتها, والأجابة على بعض التساؤلات مثل هل هناك سمات مميزة لمشاهد الهوراي في فسيفساء إفريقيا تميزها عن تلك المصورة في بقية العالم الروماني؟
أعتمدت الدراسة علي المنهج الوصفي إلي جانب المنهج التحليلي المقارن . وقد تم اللجوء إلى  المراجع العلمية التي تطرقت إلي هذا الموضوع بشكل مباشر أو بغير مباشر, وقد توصلت الدراسة إلي عدة نتائج أهمها:  تعددت طرز تصوير الهوراي في الفن الروماني بشكل عام, بينما تميزت  في فسيفساء شمال إفريقيا  بشكل خاص من خلال سمات فنية مميزة, حيث استطاع الفنان أن يعبر عن مخصصات الفصول الأربعة المتباينة.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A study of the mosaic of Neptune and the Four Seasons preserved in the Bardo Museum in Tunis

المؤلف [English]

  • Teresa Adel Lamey
المستخلص [English]

Neptune Mosaic and the Four Seasons (Horai) Preserved at Bardo Museum at Tunisia is considered the first known example of the embodiment of the seasonal rural activities and works in the Roman Art, as it is unique because of the innovative combination of traditional themes and decorations, and is considered one of the early examples that portray the four seasons (Horai), which was one of the Romanian Art’s favorite subjects. So the objectives of the analytical study are; to try to interpret the mosaic and its symbolism, and to answer some questions such as; Are there any distinctive features of the Horai scenes in the mosaic of Africa that distinguish them from those depicted in the rest of the Roman world?
The study was based on the descriptive approach as well as the comparative analytical approach. Scientific references that handled this subject directly or indirect have been used, The study reached several results, the most important of which are: there were various models of Horai depiction in the Roman Art in general, but it was distinguished in North African mosaic in particular through distinctive artistic features where the artist was able to express the allocations of the different four seasons.