الواقع الفني للرواية العراقية بعد عام 2003م

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

لغة عربية- النقد الأدبي- كلية الآداب- جامعة عين شمس

المستخلص

يتناول البحث الواقع الفني للرواية العراقية بعد عام 2003م، والذي شهد تحولات ضخمة جراء الاحتلال الأمريكي للعراق وتوابعه. وينقسم البحث إلى ثلاثة فصول، تسبقهما مقدمة. والمنهج المستخدم في هذا البحث هو المنهج الوصفي التحليلي. وناقش الفصل الأول كيف تأثر الرواية العراقية بمستجدات الواقع العراقي من احتلال وعنف طائفي أدى إلى الموت والدمار، ولذلك أصبحت ثيمة الحرب والموت هي السائدة في الرواية العراقية بعد عام 2003.  أما الفصل الثاني فتناول أهم الألوان الأدبية في الرواية العراقية بعد عام 2003. وكانت أهمها هي رواية المنفى، سواء المنفى خارج الوطن أو داخل الذات وذلك كانعكاس للأحداث المضطربة سياسياً واجتماعياً. كما كانت من أهم مكاسب الأدب العراقي نمو الرواية العراقية النسائية، وتعبيرها عن الهوية النسائية في ارتباط بالواقع العراقي. كما ذهبت الرواية العراقية الجديدة إلى آفاق جديدة للتعبير عن الواقع العراقي. بينما تناول الفصل الثالث الاتجاهات النقدية للرواية العراقية بعد عام 2003، حيث تطورت الرواية العراقية على المستوى السردي واستخدمت عناصر روائية مميزة، مثل المفارقة اللفظية ومفارقة العنوان والتناص خاصة مع القرآن الكريم.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The artistic reality of the Iraqi novel after 2003

المؤلف [English]

  • Mostafa Nizar Saied
المستخلص [English]

The research deals with the artistic reality of the Iraqi novel after 2003, which witnessed huge changes as a result of the American occupation of Iraq and its consequences. The research is divided into three chapters, preceded by an introduction. The methodology applied in this research is the comparative analytical approach. The first chapter discussed how the Iraqi novel was affected by the changes in the Iraqi reality, such as the occupation and sectarian violence that led to death and destruction, so the theme of war and death has become prevalent in the Iraqi novel after 2003. The second chapter dealt with the most important literary genres in the Iraqi novel after 2003. The most important of them was the exile novel, whether exile outside the homeland or within oneself, as a reflection of the politically and socially turbulent events. One of the most important gains of Iraqi literature was the growth of the Iraqi women's novel, and its expression of women's identity in connection with the Iraqi reality. The new Iraqi novel also went to new horizons to express the Iraqi reality. The third chapter dealt with the critical trends of the Iraqi novel after 2003, as the Iraqi novel developed on the narrative level and used distinctive novelistic elements, such as the verbal paradox, the paradox of title, and intertextuality especially with the Holy Quran.