إشكالية فرانتس فانون الاقتصادية والنفسية والثقافية لإنهاء الاستعمار في ذاكرة أحلام مستغانمي في الجسد (1993)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب قسم اللغة الإنجليزية جامعة طنطا

المستخلص

يشير مفهوم إنهاء الاستعمار إلى سعي الجماعات المستعمرة من أجل الاستقلال والحصول على الحرية الاقتصادية والنفسية والثقافية. النوع الأول من الهيمنة اقتصادي. يدعي فانون أنه في أيام الاستعمار، يعکس الزعيم الوطني توقعات المواطن للحرية. ومع ذلک، يتحول الزعيم الوطني بعد الاستقلال إلى رجل أعمال. في ذاکرة الجسد، يصف خالد بن طوبال شخصية سي شريف التي تحولت من مقاتل ثوري حر إلى رجل أعمال.

النوع الثاني من الهيمنة، حسب فانون، هو العزلة النفسية التي يمارسها المستعمر على المستعمر. بادئ ذي بدء، يربط فانون بين الاغتراب النفسي وفقدان الحرية. هذه الفکرة تنطبق على خالد الذي قمع المسؤولون في البلاد حريته ککاتب.بالإضافة الى ذلک، يذکر فانون أن التعذيب هو أحد الأسباب الرئيسية للصدمات النفسية للمرضى الجزائريين. بعد الاستقلال، يتعرض خالد لصدمة عنيفة بعد تعذيبه من قبل رفاقه الجزائريين .يشير النوع الثالث من الهيمنة إلى عملية الاستيعاب الثقافي التي تنطوي على محو هياکل المعرفة والتقاليد المحلية، واستبدالها بأساليب التفکير الأوروبية. من أوضح علامات الاستقطاب الثقافي هي استخدام المستعمر للغة المستعمر. يلاحظ خالد إن اللغة الفرنسية للنخب الجزائرية هي مظهر واضح لنجاح هذا الاستقطاب. عندما تتزوج حبيبة خالد، حياة / أحلام من ثري عربي، يدرک حينها خالد بأن الجيل الجديد من الجزائرين قد تم بالفعل استقطابهم ثقافيا . على الرغم من أن النهاية تبدو وکأنها تعزز حتمية الاستيعاب الثقافي، إلا أن فکرة أن الرواية کتبتها شابة جزائرية باللغة العربية تبعث الأمل في إمکانية وجود خطاب مضاد للهيمنة.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Frantz Fanon's Economic, Psychic, and Cultural Problematic of Decolonization in Ahlam Mosteghanemi's Memory in the Flesh (1993)

المؤلف [English]

  • Mai Muhammed Abbas
المستخلص [English]

Decolonization illustrates the attempt of the colonized to dismantle colonization and obtain economic, psychic, and cultural liberty. The first type of domination is economic. Fanon claims that in colonial days, the national leader reflects the colonized expectations for freedom. However, after independence, the national leader turns into a businessman. In Memory in the Flesh, Khalid Ibn Tobal, describes the character of Si Sharif who is redefined from a free revolutionary fighter to a businessman. The second type of domination, according to Fanon, is psychic. First of all, he correlates psychic alienation with the colonized loss of freedom. This is evident in Khalid's psychic alienation when his writings are officially censored. Moreover, Fanon mentions that physical torture stimulates psychic trauma. After independence, Khalid is shocked when he is tortured by his Algerian fellowmen. The third type of domination refers to the process of cultural assimilation that entails the erasure of indigenous knowledge structures and traditions, replacing them with European modes of thought. The most feasible sign of acculturation is the colonized use of the colonizer's language. This is evident when Khalid refers to the Algerian elites' use of the French language. When his beloved, Hayat/Ahlam is married to a nouveau riche, Khalid realizes that she belongs to the new, culturally assimilated, Algerian new generation. Although the ending seems to promote the inevitability of cultural assimilation, the fact that the novel is written by a young Algerian in the Arabic language gives hope to the possibility of a counter-hegemonic discourse.