أهمية تدريس المفردات المتلازمة في تطوير مهارة الاستيعاب المقروء في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الكويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يطلق مصطلح "الارتصاف" على الكلمات التي عادة ما تترافق مع بعضها البعض في سياق الحديث او الكتابة. تركز الدراسة على اهمية تدريس الارتصاف في تطور مهارة القراءة الاستيعابية للطلاب الكويتيين.
قامت الدراسة في وحدة اللغة الانجليزية في جامعة الكويت. تم اختيار ثمانين طالب و طالبة من متحدثي اللغة العربية في جامعة الكويت. مستوى الطلاب متوسط. تراوحت اعمار الطلاب من 22 الى 25 سنة. تم تحديد المستوى اللغوي للطلاب بناءً على نتائج اختبار نيلسون للكفاءة اللغوية و الذي تم اخضاع الطلاب لهذا الاختبار في نفس اليوم في اربع شعب دراسية مختلفة. شعبتان تعتبران مجموعة الطلاب تحت الدراسة و مجموعتان تعتبران المجوعة الضابطة. تم استبعاد نتائج بعض الطلاب من عملية تحليل النتائج لعدة اسباب. على سبيل المثال, بعض الطلاب لم يحضروا الاختبار التجريبي  بينما اخرون لم يحضروا بعض الجلسات في المرحلة التجريبية او لم يجاوبوا على الاستبيان. لذلك و لهذه الاسباب فاه عدد الطلاب في المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة ليس متساوي فقد كان العدد النهائي للمجوعة التجريبية 32 و العدد النهائي للمجوعة الضابطة هو 35 طالب و طالبة. و بذلك فقد بلغ العدد الفعلي للطلاب و الطالبات 67.

تم تجميع الاحصائيات من 67 مشارك. اظهرت نتائج اختبار “t” نتائج مثيرة جداً. فقد اظهرت النتائج ان طلاب المجموعة التجريبية افضل من نتائج طلاب المجموعة الضابطة في اختبار القراءة الاستيعابة. اظهرا الدراسة ان تدريس الارتصاف قبل الاختبار قد رفع من مستوى الطلاب في مهارة القراءة الاستيعابية. و تختتم الدراسة بمجموعة دلالات بيداغوجية, و اقتراحات و توصيات.   

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Importance of Teaching Collocations in the Development of Kuwaiti ESL/EFL Learners’ Reading Comprehension

المؤلف [English]

  • Abbas H. Al-Shammari
المستخلص [English]

Collocation refers to a group of two or more words that often go together or located in a certain manner in speech and writing. In other words we may describe collocation as a group of two or more words that like to hang out together. This research was intended to observe the importance of teaching collocations in the development of Kuwaiti ESL/ EFL learners’ reading comprehension.
The setting of this pragmatic study was English Language Unit (ELU), Kuwait University. Keeping in view the objective of study, 80 Arabic-speaking English learners (Kuwaiti ESL/EFL learners), both male and female, at intermediate level were selected from English Language Unit (ELU), of Kuwait University. The participants’ age ranged 22-25 years. The level of these participants’ English was determined on the basis of their scores on Nelson Proficiency Test which was administered at the same time in four different classes i.e., two classes as the experimental group while the other two classes as the control group for the purpose of recent research. Some participants, however, were disqualified from the data analysis due to some reasons. For instance, a few of them didn’t show up in the pre-experimental test, while others missed some of the sessions in the experimental stage, or failed to answer the questionnaire. Due to these reasons, the participants in the experimental group and the control group were not equal. Finally, there were 32 students in the experimental group and 35 students in the respective control group. Therefore, the final total number of the sample was 67 subjects.
The statistics for this study were collected from 67 participants. The paired-sample t-test showed very interesting results. The participants in the experimental group performed better than the participants in the control group in reading comprehending test. This research verified that teaching collocations, before the test is administered, could play an important role in the development of Kuwaiti ESL/ EFL learners’ reading comprehension. The study concludes with pedagogical implications, limitations, and suggestions and recommendations for future research.  

الكلمات الرئيسية [English]

  • Collocations
  • Conscious-Raising (C-R)
  • reading comprehension
  • Nelson Proficiency Test
  • t-test
  • ANOVA