النسوية التقاطعية في مسرحيات لين نوتاج محطمات، وبالمناسبة قابل فيرا ستارك

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يتناول هذا البحث مفهوم التداخل (تشابك عناصر الاضطهاد)  كمفهوم معاصر في مجال علم الاجتماع والسياسة حيث اشتق هذا المفهوم من الدراسات النسوية والعنصرية المعاصرة. إن فشل هذه المناظير في تناول مشكلات النساء المتداخلة الجوانب بشكل شامل يرجع إالى المنظور الأحادي الذي يتجاهل العلاقات متعددة الجوانب للنساء من الزنوج والملونين، النساء من عرقيات مغايرة، بالاضافة إلى الأميات وغير المثقفات ، المهاجرات والنساء من ذوي الاحتياجات الخاصة. ساهم عنصر الشمولية لهذا المصطلح في استخدامه في كثير من التطبيقات المعرفية الحديثة. تبحث هذه الدراسة في العلاقة ما بين مصطلح التداخل و الأعمال الدرامية للكاتبة الأمريكية لين نوتج التي أولت مشكلات النساء الأمريكيات من أصل أفريقي اهتماما بالغا. تقدم لين نوتج أنماطا مختلفة لنساء من فئات متباينة لتوضح وجهة نظرها. تهتم الدراسة بمسرحيتي محطمات، وبالمناسبة، قابل فيرا ستارك، حيث يكون الهدف من الدراسة ايضاح الأنماط المختلفة من الاضطهاد التي تعاني منها النساء ليس فقط  الزنوج والطبقات الدنيا في الدول المستعمرة أو التي تنشب بها حروب أهليه، ولكن أيضا النساء والرجال من الذين ينتمون إلى الطبقات الوسطى  وإلى الدول الاستعمارية يواجهون مشكلات  مشابهه.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

INTERSECTIONALITY IN LYNN NOTTAG'S RUINED AND BY THE WAY, MEET VERA STARK

المؤلف [English]

  • Azzah Ibrahim Khalil
المستخلص [English]

This research explores the notion of intersectionality as a contemporary term in the field of sociology and political science, derived from feminist and racist studies. The failure of those approaches to tackle multilayered women difficulties comprehensively is due to their monistic perspective, ignoring the multidimensional situations of black and colored women, women of other ethnicities, in addition to illiterate or less educated women as well as immigrant and disabled ones. The inclusiveness of the term makes it applicable to other epistemological domains. The present study examines the concept of intersectionality in relation to the dramatic works of Lynn Nottage, an Afro-American writer involved in the depiction of black women troubles. Although many dramatists have tackled the cause before, the manipulation of Nottage is unique and unpredictable. Moreover, she introduces miscellaneous characters from different categories to foster her viewpoint. The research investigates her two plays, Ruined and By the Way, Meet Vera Stark to prove that not only black women of lower classes in colonialized countries or in countries of civil wars suffer from interlocking oppressions , but also women of middle classes and  from imperial atmosphere witness numerous kinds of intersectionality.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Intersectionality
  • interlocking oppression
  • feminism
  • Lynn Nottage
  • Ruined
  • By the Way
  • Meet Vera Stark