وسائل التفصيح اللغوي والأسلوبي في أدب الطفل المعاصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ اللسانيات المشارك - جامعة الإمارات العربية المتحدة

المستخلص

إذا كان المنشود في أدب الطفل المعاصر أن يتحرى الولوج إلى مخيلة الفئة المستهدفة بدقة وبإحكام؛ حتى يضمن نفاذ التأثيرات المطلوبة إلى موقعها منه، فإنه ينضاف إلى سجل المطالبات السالفة مد الطفل بوسائل تعبيرية صحيحة ومقبولة، تضمن إبطال عدد غير قليل من المفردات المهملة، والتعبيرات المستهلكة؛ مما يضمن تقديم جيل لغوي راق.
     وتبدأ المشكلة حين نعلم أن التغييرات المتسارعة في بيئة طفل القرن الحادي والعشرين جعلته مختلفا حتما عن طفل الأمس، وأمدته بمفاهيم وأفكار، وألهمته معارف وقيم ومهارات؛ مما يستلزم تعديلا في الوسائل والإستراتيجيات اللغوية لمواجهة ذاك الزخم الثقافي، بشكل يحفظ للغة مكانتها وهيبتها في نفوس الناشئة. كذلك فإن أدب الأطفال لم يعد تقديم كلام منمق يجد فيه الأطفال ما يثير نعاسهم قبل الاستسلام إلى النوم، بل هو بالأحرى لغة توقظ الأطفال، وتمنحهم الأمل، وتؤجج قدراتهم. والطفل بطبعه لديه شغف ونزوع إلى متابعة القصص والمسرحيات والأناشيد؛ لذا ينبغي استغلال ذاك النزوع، والانتفاع به؛ وتوسيع دائرة استخدامه في مواقف ونشاطات غير تقليدية، وبذلك نرضي نوازعه، كما نضمن تسرب تلك الخطابات إلى نفسه، واختلاطها بمخزونه اللغوي، فتصقله وتثريه، ويكون قادرا على استظهارها لاحقا.
  إن تكوين جيل مثقف متذوق، مرتق بمشاعره تجاه لغته ومكوناتها يحتاج إلى البدء من مرحلة الطفولة، فهذا من شأنه أن يؤدي إلى تقدم المجتمع ورقيه، والارتقاء به من العلاقات المادية إلى العلاقات الروحية والفكرية. لاسيما في ظل الدعوات المشبوهة التي تهدف إلى صرف الطفل عن لغته الأم، وتعويده لغة ثالثة، مزيجا من الفصيحة والعامية. وإن من أبرز المشكلات التي تواجه البالغين اعتقادهم أن الاكتساب اللغوي إنما يحدث بالفطرة، دونما حاجة إلى تعلم أو تلقين عبر وسائل متنوعة، علما بأنه إذا صدق هذا الأمر مع البعض فإنه لا يصدق على الغالبية.
    وتهدف الدراسة إلى تمكين الأطفال من مفردات العربية وتراكيبها وأساليبها، وتقويم ألسنتهم، وصقل أذواقهم، ومساعدتهم في تكوين عادات لغوية صحيحة، بأسلوب عملي شائق، يلفت انتباههم، ويؤثر في قرائحهم، ويمدهم بمعين من المفردات والتعبيرات والأساليب والمفاهيم، التي تسعفهم لاحقا، مع حفز قدرتهم إلى تمثل مكتسباتهم، واستظهارها في خطاباتهم الشفاهية والكتابية في سياقات مقاربة. وكذلك إلى تنمية أحاسيس الأطفال اللغوية والأدبية، وحفزهم للإقبال على الأدب، حفظه واستظهاره، مما يدعم ملكات الفهم والتحليل والتركيب، كما يُمكنهم من فهم الأساليب اللغوية المتنوعة والمعاني والصور.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Means of linguistic and stylistic purification in contemporary children's literature

المؤلف [English]

  • Mohammed Adeel Ali
المستخلص [English]

If what is desired in contemporary children's literature is to investigate precisely and tightly the imagination of the target group; To ensure that the required effects reach their location, it is added to the record of the claims mentioned above that the child is provided with correct and acceptable means of expression, which ensures the nullification of many neglected vocabularies and spent expressions. This ensures the provision of a high-end linguistic generation.
 The problem begins when we know that the rapid changes in the environment of the twenty-first-century child have inevitably made him different from yesterday's one, provided him with concepts and ideas, and inspired him with knowledge, values, and skills, which necessitates an adjustment in the linguistic means and strategies to confront that cultural momentum, in a way that preserves the language's position and prestige in the hearts of young people.
Likewise, children's literature is no longer presenting flowery words in which children find something that provokes their drowsiness before falling asleep, but rather it is a language that awakens children, gives them hope, and ignites their abilities. The child, by nature, has a passion and a tendency to follow stories, plays, and songs; Therefore, this tendency should be exploited and benefited from by expanding the circle of its use in non-traditional situations and activities, thus satisfying its impulses, as we ensure that these discourses leak into himself, and mix with his linguistic stock, so that he refines and enriches it, and can memorize it later.
  The formation of an educated and connoisseur generation, raised in its feelings towards its language and its components, needs to start from the childhood stage, especially considering suspicious calls aimed at distracting the child from his mother tongue and accustoming him to a third language, a mixture of classical and colloquial. One of the most prominent problems facing adults is their belief that language acquisition occurs by instinct, without the need for learning or indoctrination through various means, knowing that if this is true for some, it is not valid for the majority.
The study aims to enable children to learn Arabic vocabulary, structures, and methods, evaluate their tongues, refine their tastes, and help them form correct linguistic habits excitingly. Practically, that draws their attention, affects their reading, and provides them with a specific vocabulary, expressions, methods, and concepts, which will help them later while stimulating their ability to represent their gains and to memorize them in their oral and written discourses in comparative contexts. as well as to develop children's linguistic and literary feelings and motivate them to turn to literature, memorize, and memorize it, which supports the faculty of understanding, analysis, and composition, and enables them to understand the various linguistic methods, meanings, and images.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Linguistic Acquisition
  • Competence & Performance / linguistic & literary tasting
  • Children's linguistic lexicon
  • linguistic correctness