مفهوم الحب الإلهي بين الإمام الغزالي وابن الفارض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 عضو هيئة التدريس بکلية التربية الأساسية، دولة الکويت

2 دکتور منتدب في کلية التربية الأساسية- دولة الکويت

المستخلص

ظهر الزهد مبکرًا عند المسلمين الأوائل ثم تحوّلت ظاهرة الزهد منذ أواسط القرن الثاني الهجري إلى التصوّف، وفي القرن الثالث الهجري برزت من خلال تطور حرکات الزهد مفهومات الحب الإلهي. وفي نهاية هذا الطور ظهر ما اصطلح على تسميته بالشعر الصوفي. والحديث عن وجهين لمفهوم الحب الإلهي يمکن أن ننظر إلى الأول، وهو النوع الخالص أو البحت الذي لا دخل للفلسفة فيه، وثانيهما النوع الذي يتّسم بسمة وحدة الوجود أو ما يقرب لمذهب القائلين بالاتحاد والحلول. والتصوف الصحيح کما يراه الغزالي يقوم على ثلاثة مقوّمات هي الإلهام، والزهد والمحبّة التي يعني بها محبة الله، والغزل عندابن الفارض يمکن أن يکون على نوعين، هما الحب الإنساني الإلهي، والثاني هو الحب الإلهي الخالص

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The concept of divine love between Imam Al-Ghazali and Ibn Al-Farid

المؤلفون [English]

  • Khalaf Mutlaq Khalaf Al-Azmi 1
  • Mubarak Adel Al Maya 2
1
2
المستخلص [English]

The early Muslims had asceticism since the beginning of their Islam. Their asceticism has trans formed into mysticism since the mid of the second century of Hijra. In the third Century of Hijra, the concepts of the divine love appeared through the development of asceticism movements. At the end of that period, the so-called mystic poetry and appeared. Speaking of the divine love from both sides, we can say that it is a pure love that philosophy has nothing to do with it. The second love is the one characterized by the trait of pantheism. In other words, it is the doctrine of those who advocate integration and embodiment. The true Sufism, as Al Ghazali thought of, is based upon three pillars, which are inspiration, asceticism and love of Allah. Ibn Al Fardh thinks that courtship is of two types. The first one is the divine humane love and the second one is the pure divine love.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Divine Love
  • Imam Al-Ghazali
  • Ibn Al-Farid