کتاب "مفاهيم دلالية ولسانية لوصف العربية" في ضوء المداخل اللسانيّة قراءة تحليلية ونقدية تأليف: عز الدين المجدوب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ اللسانيات والنحو المشارک في قسم اللغة العربية وآدابها بکلية اللغة العربية والدراسات الاجتماعية في جامعة القصيم، في المملکة العربية السعودية

المستخلص

تقدّم هذه الورقة العلميّة کتاب "مفاهيم دلاليّة ولسانيّة لوصف العربيّة" في ضوء المداخل اللسانيّة العربيّة بوصفه کتابًا ذا قيمة بين المداخل اللسانيّة؛ لاعتماده نظريّة التعلّق لإيغور ملتشوک إطارًا نظريًّا رئيسًا في عرض موضوعات الکتاب وتناول قضاياه، ولکونه کتابًا يتصدّى لسؤال المعنى محاولًا تقديم إجابة عنه في دراسة العربيّة. وجاءت الورقة في قسمين: قدّمت في الأول منهما قراءة مرکّزة للمداخل اللسانيّة العربيّة من حيث أنواعها، وسماتها بالاتّکاء على الخلفيّات المعرفيّة التي انطلق منها أصحابها. وتناولت الورقة في القسم الثاني الکتاب موضوع الدراسة وفق محدّدات معيّنة لعرض مضمون الکتاب، وتقديم قراءة تحليليّة ونقديّة عنه.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A book "Semantic and Linguistic Concepts to Describe the Arabic Language" in the light of linguistic approaches. Analytical and critical reading. Written by: Ezz Al-DinAl-Majdoub

المؤلف [English]

  • Mouaz Abn Soliman
المستخلص [English]

This scientific paper presents the book "Semantic and Linguistic Concepts to DescribeThe Arabic Language" in the light of the Arabic linguistic approaches as a valuable book among the linguistic approaches; because it adopted Igor Melchuk's attachment theory as a main theoretical framework in presenting the book’s topics and Addressing its issues, and because it is a book that confronts the question of meaning in an attempt to provide an answer to it in the study of Arabic.
The paper came in two parts:
In the first of them, it presented a focused reading of the Arabic linguistic approaches in terms of their types and characteristics by relying on the knowledge backgrounds from which their authors started.
In the second section, the paper dealt with the book that is the subject of the study, according to certain determinants to present the content of the book, and to provide an analytical and critical reading about it.