ولاة مصر وسياسات الخراج زمن بني أمية "الفرع المرواني بين"العسف والعدل"- دراسة تحليلية "65-132هـ/ 684-749م"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد التاريخ الإسلامي- تربية عين شمس

المستخلص

شغل العصر الأمـوي حيزاً مميزاً ومتمايزاً في التاريخ الإسلامي، ولعبت دولته "دولة المائة عام" دوراً هاماً وبارزاً في خدمة الإسلام، وبناء المجتمع الإسلامي، لما قدمت من جهد کبير، وفضل واسع، إلا أنها– وعلى الرغم- مما قدمت لم تحظ إلا بالقليل من الاهتمام والإشادة من جانب الدراسات البحثية، بل تعرض البيت الأموي "الحاکم" وفترة حکمه المتميزة، للتجاهل والتشويه من جانب "البعض"من قدامى المؤرخين العرب، والمحدثين، والمستشرقين على حد سواء، مما کان دافعاً لي للبحث في موضوعات هذا العصر الحضارية، واختيار واحداً منها، في محاولة لرفع الظلم، وکشف الغموض الذي يکتنف هذه الفترة من تاريخ الأمويين، وتاريخ مصر الإسلامية بوجه خاص، وآثرت أن يکون الموضوع في الجانب الاقتصادي، وبالتحديد عن الخراج "ضريبة الأرض" أهم موارد بيت مال المسلمين في العصر الإسلامي، فقد أولى خلفاء البيت الأموي" وبخاصة "الفرع المرواني" عناية بالغة بالنظم الإدارية، وإعادة الهيکلة لها في داخل الدولة ، وزيادةً " منهم" في تماسک وحدة الدولة، کان سک العملة الإسلامية، وتعريب الدواوين في جميع أمصار الدولة الإسلامية على حد سواء، ومن بينها ديوان الخراج، حيث عملوا على تحسين طرق جبايته، وزيادة قيم عوائده، فعنوا بالأرض، وحرصوا على إختيار الولاة والعمال المتيزون في الأمصار المختلفة للقيام بهذه المهام على أفضل وجه.
هذا، وقد قدم ولاة مصر في العصر الأموي "المرواني" خاصة نماذج عدة لجباية الخراج، وزيادة عوائده، والتي تمايزت بين أسلوبين: العدل والعسف، وإن غلبت سياسة العدل في تطبيق جباية الخراج، في أغلب الأحيان، اتباعاً لسياسة الخلفاء الأمويين، الذين حرص– أغلبهم- على اتباع نهج الراشدي الثاني الفاروق عمر بن الخطاب(t) الذي سبق ووضع قانوناً صحيحاً عادلاً في جباية الخراج، وهو ما سوف نعرض له من خلال هذه الورقة البحثية، مع عرض لنهج ولاة مصر زمن الأمويين، وأسبابه، وما ترتب عليه من نتائج مؤثرة، وکيف نجحوا فيه بالعدل أم بالعسف؟.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Governor of Egypt and the policies of Kherraj (Land Tax) The era of Umayyad, Marawan branch “65 – 132 H / 684 – 749 AD” Between abuse and justice – An Analytical study

المؤلف [English]

  • Eman Mustafa Abdel Azeem
المستخلص [English]

The Umayyad era formed a distinctive and characteristic part of the Islamic history. The state which lasted for a hundred years played an important and prominent role in the service of Islam and building the Islamic community and provided loads of effort. Despite these contributions, it attains little mention, attention and praise in research papers. Over more, the distinguished era of Umayyads and their rule was ignored. Old and recent historians alike in addition to orientalists attempted to tarnish it which motivated me to research and study topics of that era and select a topic related to civilization in an attempt to stop the injustice inflicted on this distinguished time and disambiguate this section of the Umayyads’ history and the history of Islamic Egypt in particular. I preferred to select a topic related to economics and chose Kheraj or land taxes which was one of the essential sources for Muslims’ Bayt-al-Mal in the Islamic era. The Umayyad caliphs, and in particular those from the Marawan branch, gave great attention to administrative organization and restructuring the Islamic State to render it more coherentsuch as coining the Islamic currency and Arabization of bureaux in all nations that joined the State of Islam and including the kheraj bureau. They worked in improving how it was collected and increasing its revenues and hence improved the care given to the land and selected the workers and managers carefully to carry out this task.

The Umayyad caliphs, and in particular those from the Marawan branch presented many examples of how to collect the land tax and increase its revenues which oscillated between two styles: Abuse and Justice. Justice though was the predominant as most of the Umayyads were following the curriculum of the second Caliph Omar who placed a just law for collecting the land tax which will be presented in the research paper along with showcasing the style of Egypt’s rulers during the Umayyad era, reasons for their style and the results the style led to and how did they succeed, by justice or abuse?