المرأة العراقية بين نمطية الموروث الثقافي وحقوقها الدستورية الحديثة ( مدينة بغداد ومحيطها الريفي، بحث في الانثروبولوجيا الثقافية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الاجتماع /کلية الآداب/ جامعة بغداد

المستخلص

هدف البحث:
 معرفة العلاقة التي تحکم وضع المرأة العراقية بين نموذج التراث الثقافي وحقوقها الدستورية.
-أهمية البحث:
 تبرز أهمية البحث فيما ترسخه التنشئة الاجتماعية في أذهان الأجيال ، في النظر إلى المرأة بأنها غير قادرة على اتخاذ قرارها المستقل بشأن الزواج، أو في  ضعف قدرتها على التمکين الاقتصادي سواء في الأسرة الريفية أم الحضرية،ما جعلها تعيش حالة القلق بين ما يمليه عليها  الموروث الثقافي وبين ما تمليه الأفکار التحديثية من تطلع نحو حياة أفضل واکسابها حقوق دستورية مکتوبة، مع التأکيد بان المرأة الحضرية قد قطعت شوطا کبيرا في تحرير نفسها من کثير من قيود الموروث الثقافي ولا يزال إمامها أشواط أخرى. أن البحث يدرس هذا الموضوع على ضوء التغيرات الحاصلة في المجتمع العراقي في المرحلة الحالية وانعکاسها على وضع المرأة الحضرية والريفية معا.    
-منهجية البحث:
يُمکن تصنيف هذا  البحث على انه من البحوث الوصفية التحليلية،  وباستخدام أدوات البحث المعروفة، کالبحوث الحقلية  والدراسات  المعتمدة على مقابلات شخصية مع أخباريين، وتقييمات ميدانية عکست وجهة نظرة  المرأة العراقية بطريقة جماعية مرکزة.
 والى جانب ذلک استخدم البحث البيانات الکمية المستندة على  الاستبيان والمقابلة من اجل دعم البيانات النوعية.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Iraqi Woman Between Cultural Heritage Typicality and Modern Constitutional Rights

المؤلف [English]

  • Zekri Abd El-Mounem
المستخلص [English]

Aim of the Study:
To find out the relationship which governs the situation of Iraqi women between cultural heritage typicality and her constitutional rights.
Significance of the Study:
The study stems its significance fromthe fact that it establishes social upbringing in the minds of generations, as woman is considered unable to have her independent decision concerning marriage, or economic statue, whether in country  or city. Therefore she lives wondering between what cultural heritage dictates and what modern thoughts seek a better life and acquiring written constitutional rights. It should be noted that urban woman has liberated herself to a great extent out of many cultural heritage bonds, however, there are more to pass through.
The study discusses this subject in the light of the changes that are taking place currently in the Iraqi society and their impacts on both  rural and urban women.
Methodology of the Study:
The study analytical descriptive, by the use of known tools of research, such as field studies, and those dependent on personal interviews with informants as well as field assessments reflecting Iraqi woman's point of view in a central collective way.
The study, moreover, made use of quantitative data dependent on questionnaire and meeting in order to enhance qualitative data.