الرجل الساقط دون ديليلو والجدلية غير المتجانسة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

غالبا ما تُؤخذ رواية "الرجل الهاوي" للروائي دون ديليلو من قبل النقاد على انها نص يدور حول أحداث الحادي عشر من ايلول أو نص يتناول مجتمعا وسط أزمة أو على انه عملٌ أدبيٌ يدور حول الارهاب والصدمة النفسية. کل هذة المسميات والموضوعات جلية للعيان، إلا انه هنالک موضوعات ضمنية وجدلية آخرى لا تزال غير مطروقة. ومن جانب آخر، لم يتطرق النقاد لمقالة ديليلووالتي تحمل عنوان "في وسط أطلال المستقبل: تأملات الإرهاب والضياع تحت ظلال أيلول" حيث تشکل هذة المقالة النواة التي من خلالها تنبثق رواية "الرجل الهاوي"، ففي کلا العملين يعتَبِر ديليلو أحداث الحادي عشر من أيلول مناسبة مهمة لفهم أسباب هذا الحدث العالمي، حيث تهاجم مجموعة من الإرهابيين الشرقيين مواطنين غربيين. في هذا البحث المعنون "رواية الرجل الساقط لديليلو والجدلية غير المتجانسة" يتم تحليل کل من المقالة والرواية على أنهما عملان متداخلان نصياً ويتبين أنه هنالک نوعا معينا من الجدلية الغير متجانسة بين شخوص کلا المعسکرين سواء الغربي المتمثل في الشخصيات الأمريکية أو الشرقي المتمثل في المجموعة الإرهابية. إن المقالة والرواية تسبران وتستشرفان مناظرات فکرية أيديولوجية عميقة لکلا الطرفين. حيث يمعن الروائي النظر في أحوال المعسکرين معتمداً على الجدلية الغير متجانسة ومن ثم يبني عليها تعليقاته واَرائه وأحکامه، فهو بذلک لا يتناول التحليل عن طريق المنهج الاستشراقي (التعميمي) ولا عن طريق العقلية الاستغرابية (المتعالية)، بل ينأى بنفسه عن ذلک ويتخذ موقفا حياديا بين کلا المعسکرين. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Don DeLillo’s Falling Man and the Heterogeneous Dialectic

المؤلف [English]

  • Muthanna Al-Janabi
المستخلص [English]

Falling Man by Don DeLillo is taken by most critics as either a discourse on 9/11 tragic events, or a text dealing with a society in crisis, or a work on terrorism and trauma. Though these leitmotivs are pertinent and explicit, other implicit, dialectic issues receive less attention. Critics also do not incorporate into their analyses DeLillo’s “In the Ruins of the Future: Reflections on Terror and Loss in the Shadow of September.” This article forms—in many perspectives—the background and the core from which Falling Man appears. In both the article and the novel, DeLillo considers 9/11 an occasion upon which to fathom the global situation he finds typically unfolding in New York City where a group of Oriental terrorists assault Occidental citizens. In this paper, I analyze both the novel and the article as textually intersectional works exhibiting a specific type of heterogeneous dialectic between characters of two camps: the Western represented by American figures and their world, and the Eastern represented by the terrorists and their world. “Reflections” and Falling Man probe and explore ongoing ideological debates that preoccupy these camps; but the article is narrower and personal, whereas the novel is more universal and impersonal. Contriving heterogeneous dialectic per se, the novelist scrutinizes each body’s conditions and voices his comments and reflections about them. He tackles them neither through an Orientalist approach nor an Occidentalist mentality. Rather, he neutrally positions himself in the middle between the East and the West.

الكلمات الرئيسية [English]

  • the West
  • Don DeLillo
  • Falling Man
  • heterogeneous dialectic
  • the East
  • 9/11