التحول الديني والغيرية في البندقية في مسرحية شکسبير "تاجر البندقية" و مسرحية "عطيل"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

يبحث هذا المقال في التعنصر ضد اليهود والمسلمين بعد تحولهم الى المسيحية في مسرحية "تاجر البندقية" ومسرحية "عطيل". ويبين المقال بأن شکسبير ينتقد مدينة البندقية بسبب أن سکانها يقبلون المتنصرين وإقامتهم في المدينة فقط لغرض إفادة البندقية إقتصادياً وسياسياً. على وجه التحديد، يبحث المقال في کيفية إساءة معاملة و نبذ اليهود ( شايلوک وجاسيکا في مسرحية التاجر) والمسلمين (عطيل في عطيل) بغض النظر عما إذا کان دخولهم في المسيحية طوعاً أم قسراً. من أجل توضيح هذا التحامل، ينظر المقال في آراء المؤرخين والرحالة إلى البندقية حول الاجحاف في المدينة خلال عصر النهضة. کما يشير المقال إلى آراء النقاد الاجتماعيين (مثل رأي فريدريک راسل) حول شکوک المسيحيين في فاعلية تعميد المتنصرين. ويَخلُص المقال إلى أن شکسبير يظهر أن البندقية ليست مدينة أسطورية کما يتصورها العقل الإنجليزي والأوروبي. بل إن البندقية تهمش وتهين رعاياها غير المسيحيين في المدينة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Religious Conversion and Otherness in Venice in Shakespeare’s The Merchant of Venice and Othello

المؤلفون [English]

  • Anoud Ziad Abdel-Qader Al-Tarawneh
  • Ali Mohammad Alnawaiseh
المستخلص [English]

This article examines the otherness of Jews and Muslims after their conversion to Christianity in The Merchant of Venice and Othello: The Moor of Venice. The article argues that Shakespeare criticizes Venice, as its inhabitants appear to accept the converts and their residence in the city for the purpose of benefiting Venice economically and politically. Specifically, the article investigates how Jews (Shylock and Jessica in The Merchant) and Muslims (Othello in Othello) are ostracized and mistreated regardless of whether the conversion is willing or forced. In order to investigate this prejudice, the article considers the views of historians of and travelers to Venice about discrimination in the city during the Renaissance. It also refers to social critics’ views (such as Fredrick Russell’s) about the Christians’ suspicion of the efficacy of the converts’ baptisms. The article concludes that Shakespeare manifests that Venice is not a mythical city as it is imagined in the English and European mind; rather, Venice alienates and humiliates its non-Christian Venetian subjects.

الكلمات الرئيسية [English]

  • conversion to Christianity
  • Merchant of Venice
  • Othello
  • otherness
  • Venice