الذات و (الذوات) الوجودية عند شاعرى ما وراء الطبيعة جون دون فى قصيدته "کلمات فى النهى عن الحداد" و آندرو مارفيل "إلى حبيبته الخجولة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يشير تعريف الوجودية إلى أکثر من مفهوم للوجودية وينطبق هذا على شعراء ما وراء الطبيعة أيضا. اکتسب شعر ما وراء الطبيعة خلال عصور النقد الأدبي مفاهيما متعددة ومختلفة تتضمن کلا من المفاهيم السلبية و الإيجابية معا. و لهذا يمکن الزعم بأن شعر ما وراء الطبيعة محيرا کما هو حال الوجودية ليس فقط بسبب آراء النقاد الذبن أثروا فى تعريف شعر ما وراء الطبيعة سواءا بالسلب أو بالإيجاب من أمثال درايدن أو جونسون أو تى اس إليوت ، وإنما ربط هذا النوع من الشعر خاصة بکلمة " ما وراء الطبيعة" أدى إلى زيادة غموض هذا النوع من الشعر وصعوبة تعريفه أو وصفه بلغة واضحة مميزة. يعتبر شعر ما وراء الطبيعة حالة فريدة من المتناقضات وساحة لکثير من الأسئلة الأخلاقية و الوجودية و الدينية والإجتماعية أيضا. قد تکشف قراءة شعر ما وراء الطبيعة من خلال منظور أو عدسة الوجودية روابط خفية بين شعر ما وراء الطبيعة والوجودية حتى أنها تظهر الفکرتين فى ضوء معرفي جديد. هذه المقالة قراءة متعمقة لقصيدة جون دون" کلمات فى النهى عن الحداد" و قصيدة أندرو  " إلى حبيبته الخجولة". يعکس کل شاعر منهما باعتباره علما من أعلام شعر ما وراء الطبيعة مفهومه الخاص لهذا الشعر و الذى قد يبدو للوهلة الأولى مختلفا عن صاحبه تماما ، و مع ذلک فإن هذه المقالة ترکز على دراسة الذات أو الذوات فى القصيدتين المذکورتين من منظور الوجودية. تطرح الى مقالة قضايا عن الذات فى الرؤى المختلفة للفلسفة الوجودية ونقاط التقاطع بين من الذات أو الذوات  فى کل من الفلسفة الوجودية وشعر ما وراء الطبيعة وکيف يمکن للکشف عن الذات فى القصيدتين ان يؤدى إلى إعادة تعريف مفهوم الذات من منظور ما وراء الطبيعة ومن منظور الفلفسة الوجودية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Existential Self (ves) as reflected in two Metaphysical poets’: John Donne’s “A Valediction Forbidding Mourning” and Andrew Marvell’s “To His Coy Mistress”

المؤلف [English]

  • Maha Mohamed Munib
المستخلص [English]

Defining Existentialism reveals that there are plural Existentialisms. The same could also be said of Metaphysical poetry. Throughout the history of literary criticism metaphysical poetry has gained different, positive and negative definitions. Therefore, it could be claimed that the case of metaphysical poetry is as perplexing as Existentialism; not only because of the opinions of critics who have impacted the definition of Metaphysical poetry in positive or negative senses- ranging from Dryden, to Johnson and T.S Eliot- but also because relating that poetry in particular to the term “Metaphysical”, has even increased the obscurity and the difficulty of defining it, or describing it clearly. Metaphysical poetry is also a unique case of contradictions, and the grounds for a wide range of plural moral, existential, religious as well as social questions. Reading Metaphysical poetry through the lenses of Existentialism might reveal hidden links between both concepts and even show the two concepts in a new epistemological light. This article is a close reading of John Donne’s “A Valediction Forbidding Mourning” and Andrew Marvell’s “To His Coy Mistress”. Being two eminent Metaphysical poets, each one reflects his own Metaphysical version of what Metaphysical poetry is. At first reading these might seem utterly opposed to each other. However, the focus of this article is all about the self (ves) in the two poems from the perspective of Existentialism. The article triggers questions about the self in different explanations of Existential philosophy. It raises the question whether there could be any cross references or boundaries between the Metaphysical self (ves) as reflected in the two poems of the study and the Existential self (ves). Besides, the idea of self-revelation in the two poems might redefine the metaphysical dimension of the self (ves) as well as the Existential one.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Existentialism
  • Metaphysical Poetry
  • The Self (ves)
  • Self- revelation
  • Contingency
  • Nihilism