السلطة والفتوى السياسية فى العصر العباسى الأول (132ه-234ه/750م-847م)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراسات الاجتماعية- کلية التربية الأساسية- الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب

المستخلص

في زمن النبي الکريم(ص) کانت الفتاوى أو الرد على تساؤلات المسلمين تتم وفق منهج رباني وبوحي إلهي، حيث کانت تنزل على النبي الکريم من السماء على هيئة نصوص قرأنية أو يوحى إلية ولا تتلى کما يتلى القرأن وهو ما عرف بالسنة النبوية. بعد وفاة النبي تولى کبار الصحابة مهمة الإفتاء من بعده، حيث إعتمدوا بشکل رئيسى في فتاويهم على مصدرين: هما القرأن والسنه. کذلک تحاشوا في فتاويهم الرد على الأمور التي لم تحدث ولم تقع. مع وصول بني أمية للحکم تغيرت مجرى أمور الفتوى، فقد أدى الخلاف بين المسلمين على شرعية حکم بني أمية إلى إنقسام المسلمين إلى فرق سياسية کالخوارج والشيعة وغيرهم، والتي سرعان ما تلبست هذه الفرق بغطاء مذهبي، حيث سعى مناصريها من الفقهاء إلى مهاجمة السلطة الأموية والتشکيک في شرعية حکمهم. في المقابل، قامت السلطة الأمويه بحشد مؤيدها من رجال الدين للرد على مخالفيهم والتأکيد على مبدأ طاعة ولي الأمر وعدم جواز الخروج عليه. هذا الأمر إستمر خلال العصر العباسي الأول، ولکن تطور الخلاف بين السلطة وفقهاء الدين الى مسائل عقدية فلسفية کمسألة خلق القرأن، حيث تبنت السلطة العباسية هذا الرأي وحاولت جاهدة فرضه على عامه الناس بمن فيهم الفقهاء وهو ما أحدث صراعاً فقهياً وفکرياً حاداً بين الطرفين، إستخدمت خلاله السلطة العباسية البطش والتنکيل ضد کل من خالفها الرأي من رجال الدين.
أيضاً من الأمور الملاحظة خلال العصر العباسي الأول أن السلطة إستخدمت أحياناً تهمة الزندقة وما جاء فيها من فتاوى تبيح قتل صاحبها کوسيلة للتخلص من بعض رجال الدولة المرموقين الذين أخذت السلطة تتشکک في مصداقية ولائهم للبيت العباسي.
في هذه الدراسة سوف نتناول بشي من التفصيل هذه العلاقة بين السلطة الحاکمة والفتاوي السياسية المخالفة لها خلال العصر العباسي الأول.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

English abstract: The ruling and the political Fatwa during the early Abbasid rule

المؤلف [English]

  • Rakan zaar Al-Mutairi
المستخلص [English]

At the time of the Prophet Muhammad (PBUH), the fatwas or responses to Muslim questions were carried out according to a divine approach and divine revelation, as they were descended to the Prophet from heaven in the form of Quranic texts or revealed to him and not recited as the Qur’an is recited, which was known as the Sunnah. After the death of the Prophet, the senior companions assumed the task of issuing fatwas. They relied mainly in their fatwas on two sources, the Holy Qur’an and the Sunnah. Also in their fatwas, they avoided responding to matters that did not happen or take a place.
 With the arrival of the Umayyad to power, the course of matters of the fatwa changed. The disagreement among Muslims over the legitimacy of the rule of the Umayyads led to the division of Muslims into political groups such as the Kharijites, the Shiites and others. These groups soon embroiled themselves in a sectarian cover, as their supporters from among the jurists sought to attack the Umayyad authority and question the legitimacy of their rule. On the other hand, the Umayyad authority mobilized their supporters from among the clerics to respond to their opponents and emphasize the principle of obedience of the ruler and the impermissibility of breaking his command.
This matter continued during the early Abbasid rule, but the dispute between the authority and religious scholars developed into philosophical doctrinal issues such as the issue of “creating the Qur’an”. The Abbasid authority adopted this opinion and tried hard to impose it on the people, including the jurists, which caused a sharp juristic and intellectual conflict between the two parties. During that the Abbasid authority used oppression and torture against all the clerics who disagreed with their opinion.
Also, one of the issues noticed during the early Abbasid rule is that the authority sometimes used the accusation of heresy and the Fatwas that permit the killing of a heretic to get rid of some prominent statesmen whose loyalty and credibility to the Abbasid Caliph were under question.

In this study, we will discuss in some details the relationship between the ruling authority and the political fatwas that contradicted it during the first Abbasid rule.