(القيم الدينية کوسيلة ضبط للسلوک الاجتماعي في ظل متغيرات العصر الراهن) (قراءة سوسيولوجية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک- جامعة الشارقة- کلية الآداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية - (خورفکان(

المستخلص

القيم الدينية کوسيلة من وسائل الضبط الاجتماعي المهمة عبارة عن مجموعة من المثل والغايات والمعتقدات والتشريعات والوسائل والروابط والمعايير، للفرد والجماعة مصدرها الله سبحانه وتعالى، وتعّد من وجهة نظر المنظومة الاجتماعية وسيلة مهمة يمارسها المجتمع ويستعين بها لحماية مقوماته، والحفاظ على قيمه، ويقاوم بها عوامل الانحراف.
  إن من أبرز الإشکاليات التي يعانيها المجتمع العربي منذ عقود طويلة، والتي تفاقمت خلال العقدين الأخيرين مع اتساع حجم غزو الثقافة المعولمة، إشکالية عجز المجتمع  عن تبني مرجعية قيمية متماسکة موحدة ومحددة المعالم والمحافظة على اصالة قيمه ومرجعيتها، واضطراره في المقابل إلى اعتماد مرجعيتين قيميتين مختلفتين في الوقت نفسه: مرجعية إسلامية تقليدية تعد جزء مهم من تراثه الحضاري، وأخرى غربية مستجدة تتعارض احيانا في جوانب عدة مع مرجعيته الاصيلة ، وبالتالي وباعتقادي هذا اهم ما تسعى اليه ثقافة العولمة وهو الصراع بين القديم والمستجد ، بين التراث (الاصالة ) وبين المعاصرة.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Religious values as a means of controlling social behavior in light of Current Era Variables (( A Sociological Approach))

المؤلف [English]

  • Saleh Samir Al-Dulaimi
المستخلص [English]

Religious values as a means of important social control is a set of ideals, goals, beliefs, legislations, means, links and standards for individuals and communities, deriving from God Almighty. In other words, it is an important means of social control. Socially speaking, religious values are practiced by society to protect its constituents, preserve its values and resist all deviation factors.
One of the most problematic issues that Arab society has suffered for decades and which has been exacerbated during the last two decades with the expansion of the globalized culture, is the problem of social inability to adopt a unified and well-defined reference to its values and its authority. Arab society is urged to adopt two different parallel valuable references. The first is traditional Islam, an important part of its cultural heritage, while the second is an emerging western one that conflicts with its original reference. This is the most important thing sought by the culture of globalization, namely the conflict between the old and the new, between the heritage (authenticity) and the contemporary.