الشعلة الکرنفاليه في قلب العتمة الوجودية: الدلالات السياسية في مسرحيه "الفرافير" ليوسف ادريس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى دراسة الدلالات السياسية للکرنفالى في مسرحية يوسف إدريس الساخرة "الفرافير" وذلک من منظور مفهوم الکرنفال الذي طرحه مايکل باختين. يحاول البحث إثبات أن الکرنفال، إلى جانب کونه مجالًا يتم فيه إثارة الضحک، الا أنه يعد سلاحا خطيرا لشن هجمات ساخرة على حماقات الإنسان وميوله ونزواته الفاسدة وما أصاب المؤسسات الاجتماعية من فساد، وأداة لتخريب وتحدي السلطة التعسفية والمواقف التقليدية والأيديولوجيات المنتشرة.، کما يعد ارضا خصبة للفکاهة السوداء. في مسرحيته الفکاهية السوداء، الهزلية، الساخرة، الوجودية، باضماراتها السياسية "الفرافير"، يقدم لنا إدريس، بأسلوب فکاهي أسود وبروح کوميدية، قصة عن العلاقة بين السيد ("السيد" بالعربية) وخادمه النحيف ذو المظهر الغريب مرتديًا بدلة المهرج (فرفور) والصراع الأبدي بين الحياة والموت. تسلط المسرحية الضوء على الممارسات الخطابية التي يواجهها أي مصري من العامة (مجسد في المسرحية  کخادمًا أو عبدًا أو فرفور) في نظام ديکتاتوري يهدف إلى بناء هوية نمطية مقهورة لعامة الناس بينما يدعم قوة القوي والمستغل حيث تتغلل القوه في المجتمع لخلق هويات محدده.  

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Lighting the Torch of the Carnivalesque Amid the Heart of the Existential Darkness: The Politics in al-Farafir by Yusuf Idris

المؤلف [English]

  • Ahmed Mohammed Ali El-Hoseiny
المستخلص [English]

This paper aims at exploring the politics of the carnivalesque in Yusuf Idris's satirical play al-Farafir through the lens of the Carnivalesque concept propounded by Michael Bakhtin. It attempts to prove that the carnivalesque, besides being a terrain in which laughter is stimulated, is a serious weapon for launching satirical attacks on man's follies, venal tendencies and social institutions, a tool of subverting and defying abusive authority, conventional attitudes and disseminated  ideologies, and a fertile terrain for black humor. In his black humorous, darkly farcical, satirical, existential and politically charged play al-Farafir, Idris presents us, in a black humorous vein and a comic guise, with a story about the relation between a Master ("Al Sayed" in Arabic) and his skinny, strange-looking servant  dressed in a clownish suit (Farfoor) and the eternal struggle between life and death. The play highlights the discursive practices that a common Egyptian man (represented in the play as a servant, a slave, or Farfoor) faces in a dictatorial regime that aims at constructing a stereotypical subjugated identity of the commoners while supporting the power of the powerful and the exploiter, showing how power practices infiltrate society to construct discursive identities.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Idris
  • al-Farafir
  • Carnivalesque
  • Bakhtin