الأَحاجي والأَلغاز اللغُّويَّه الواردة في نفح الطيب للمقريّ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ مساعد/ جامعة بغداد/ کلية التربية للبنات / قسم اللغة العربية

المستخلص

تُعَدُّ الأحاجي والأَلغاز النحوية من أَقدم الأَشَکال الأَدبية التي عرفها الإنسان وهي رياضة ذهنية تستفز الفکر بما تتضمنه من مفاجآت ومسائل ظاهرها عجيب محير خارج عما أُصِّل من القواعد ومخالف لها، تجعل المتلقي يفکر في حلها فإِذا توصل إلى المعنى الخفي زال الإِشکال وبطل العجب.
وتعَدُّ من أقدم التدريبات الرياضية الذهنية لصقل العقل، إِلاَّ أنَّها سرعان ما تطورت لتکون صناعة لغوية يجد فيها النحاة مجالا لقدح زناد العقول، وتدريب الأَذهان على إدراک تراکيب اللغة المعقدة وکشف العلاقات بينها.
وتنوعت أساليب النحاة في عرض القاعدة النحوية، فشکلت الأَحاجي والألغاز النحوية محوراً مهما من المحاور التي دار حولها الدرس النحوي منذ عصر الخليل بن أحمد الفراهيدي.
فرأيت أن أقف على هذه الظاهره في کتاب نفح الطيب للمقري لما فيها من غرابة مخالفتها لسنن العربيَّة، من ترک الغموض والميل إلى الإيضاح، ومن ثَمَّ اهتديت إِلى تحديد الأَحاجي والأَلغاز النحوية في نفح الطيب وحددت طرائقة ودواعي ظهوره.
وقد اشتمل البحث على مقدمة وتمهيد ثم تطرقت إِلى تعريف الأَحاجي والأَلغاز ودواعي ظهورها وأقسام اللغز النحوي متمثلة في الأَلغاز بالقول في المصدر العامل عمل فعله، و بـ (إذا) التعليلية بين الحرفية والاسمية، والإِعراب، وفعل الأَمر، وتنوين العوض، وماذا دلالتها، وحذف مفعولي ظن، والحال سدت مسد الخبر، وحکم تکرار من، وما النافية، والفاء العاطفة واللام الزائدة، وعودة ضمير من يعقل إلى ما لايعقل.
وقد ختمت البحث بخاتمة ضمنتها خلاصة لأهم ما توصل إليه البحث من نتائج مشفوعة بثبت بأهم المراجع التي استعنت بها في الدراسة.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Alahajy Walalghaz Allaghawih Alwaridat Contained In Alwaridat Fi Nafh Altayib Llmqry

المؤلف [English]

  • Amna Mohammed Haydar Ahmed
المستخلص [English]

Ahaji and grammatical puzzles of the oldest forms of literature known to man, a mental sport that provokes thought, including the surprises and issues of the apparent strange strange outside of the rules and contrary to them, make the recipient thinks to solve it, if reached to the hidden meaning is still a form and the hero of wonder.
It is one of the oldest mental exercise exercises to refine the mind, but it soon developed into a linguistic industry in which the grammarians find room to stimulate minds, and train the minds to recognize complex language structures and uncover the relationships between them.
The styles of the grammarians in the presentation of the grammatical base, formed Alhaji and grammatical puzzles an important axis of the axes that have been around the grammar lesson since the era of Hebron bin Ahmed Al-Farahidi.
I saw that I stand on this phenomenon in the book Nafh al-Tayyib al-Maqri because of the strangeness of its violation of the Arabic Sunan, from leaving the ambiguity and tendency to clarification, and then I was guided to identify the arguments and grammatical puzzles in the goodness of the good and defined the ways and reasons of his appearance.
The research included an introduction and a preface and then touched on the definition of arguments and puzzles and the reasons for their appearance and the sections of the grammar puzzle represented in the puzzles by saying in the source the work done, and (b) the rationality between the literal and the nominal, the expression, He thought, and the situation blocked the news, and the rule of repetition of, and what is forbidden, and the purity of passion and excess pain, and the return of conscience from the sensible to the unreasonable.
The research concluded with a conclusion that included a summary of the most important findings of the research, accompanied by the results of the most important references used in the study.