جماليات توظيف التداخل والسرعة السردية في الفلم الروائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية الفنون الجميلة /جامعة بغداد/ بغداد

المستخلص

ان السينما من خلال انتاجها المتواصل  شهدت تطورات على المستوى التقني للسرد مع  تطورها فنياً وتقنياً وجمالياً ،وکانت هنالک الکثير من التطبيقات الفلمية  والتي اعطت ملامح تحول سردي وفني لمفاهيم السرد القصصي التقليدية وواحدة من اهم التقنيات السردية التي عمل عليها المخرجون هي التداخل السردي والسرعة السردية التي تهتم بترتيب احداث الفلم ونتيجة للاختلاف والتباين ما بين زمن القصة الاصل  وزمن السرد الخطاب نکون امام مفارقة زمنية  وقد قسم البحث الى خمسة فصول الاول الاطار المنهجي للبحث والفصل الثاني الاطار النظري وتضمن مبحثين الاول التداخل السردي المصطلح والمفهوم و المبحث الثاني :السرعة السردية.والفصل الثالث اجراءات البحث على العينة المختارة قصدياً وهي فلم (مستر نو بدي Mr.nobody)انتاج عام 2009 وعرض عام 2013 الذي يتوافق مع حدود البحث الزمانية والمکانية والموضوعية وبعدها خرج الباحثات بنتائج عدة ابرزها النتائج :

کان للسرد المتداخل ابعاداً جمالية ودلالية مضافة للخطاب الفلمي من خلال التوظيف الامثل لتقنياته.
اعتمد التداخل السردي في االفلم العينة على أ.التفاوت ما بين زمن القصة بتسلسلها التاريخي وزمن السرد الخطاب الذي يعتمد على نظام ظهور الاحداث فيه.

ب‌.    تشکل التداخل السردي من خلال المستوى السردي مصحوباً بعدد مرات الارتداد والاستباق بالنسبة الى النقطة الزمنية المحددة الذي يمثل حاضر السرد.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The aesthics of employing overlap and narrative speed in the narrative film

المؤلفون [English]

  • Ali sabah salman
  • nehad hamed maged
المستخلص [English]

The cinema through its continuous production has witnessed developments on the technical level of the narration with its technical, technical and aesthetic development, and there were many film applications that gave features of a narrative and artistic transformation of traditional narrative concepts and one of the most important narrative techniques that the directors have worked on are narrative interference and the narrative speed that interests In arranging film events and as a result of the difference and contrast between the time of the original story and the time of the narrative, the speech is before a time paradox. The research has been divided into five chapters, the first is the methodological framework for the research, and the second is the theoretical framework. The sample intentionally selected, which is (Mr. Noobody), was produced in 2009 and presented in 2013, which corresponds to the temporal, spatial and objective limits of research, after which the researchers came up with several results, most notably the results:
1-   The overlapping narration had aesthetic and semantic dimensions added to the film discourse through optimizing the use of its techniques.
2-   The narrative overlap in the sample film relied on a. The discrepancy between the time of the story in its historical sequence and the time of the narrative discourse that depended on the system of the appearance of events in it.
B. The formation of narrative interference through the narrative level is accompanied by the number of bounces and pre-emptions relative to the specific time point that represents the narrative present.