دلائل تاريخيه و نظريه علي التاثير الايجابي للتعليقات التصحيحية المکتوبة لمدرسي اللغه الانجليزيه کلغه أجنبيه على دقة الکتابه عند الطلاب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى تقديم الأهميه التاريخية و النظرية لتأثير للتعليقات التصحيحية المکتوبة لمدرسي اللغةالإنجليزية کلغة أجنبية على دقة الکتابة عند الطلاب، و لبلوغ هذا الهدف يطرح البحث عرضا تاريخيا للنظريات التي تناولت التعليقات التصحيحية المکتوبة لأهم اللغويين و أشهرالمدارس الفکريه،و يقع هذا البحث ضمن نطاق اللغويات التطبيقية و التي ورد تعريفها في قاموس کامبريدج الإکتروني على أنها: " دراسه اللغة من حيث تأثيرها على المواقف الحياتية، کما هو الحال في التعليم أو التکنولوجيا على سبيل المثال" (تم تخريجه في 1 أکتوبر، 2017)، و لذلک يعد مدرسو اللغة الانجليزية کلغة أجنبية من أهم المستهدفين بقراءة الأفکارالمستخلصة من هذا البحث.
 و يتضمن هذا البحث کلا من المؤيدين و المعارضين لاستخدام التعليقات التصحيحيه المکتوبه في کتابة اللغة الثانية، و تستهل هذه الورقة البحثية بتعريف التعليقات التصحيحية المکتوبة، و من ثم يقوم البحث بالتتبع الزمني لتاريخ التعليقات منذ الستينيات و حتى التسعينيات من هذا القرن، ثم يقوم الباحث بتلخيص النظريات المستخدمة في دراسةتلک التعليقات لتوضيح التأثير الإيجابي لتلک التعليقات التصحيحية المکتوبة على دقه الکتابة عند الطلاب.
و يقوم هذا البحث أيضا بإظهار الجدل الدائم حول تطبيق تلک التعليقات بشکل عام و في سياق اللغة الأجنبية بشکل خاص،مما يعني أن الباحثين ومدرسي اللغة الإنجليزية لا يزالون في صراع دائم على وجوب استخدام تلک التعليقات التصحيحية من عدمه، و کيفيه کتابتها، و توقيتها المثالي و مصدرها، الا أنه من خلال التحليل الوارد في هذا البحث يتضح أن البندولين اللغوي و التعليمي يميلان في اتجاه التأثير الإيجابي للتعليقات التصحيحيه المکتوبة على دقه الکتابه لطلاب اللغة الأجنبية.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Historical as well as Theoretical Evidence for the Efficacy of EFL Teachers’ Written corrective Feedback on Students’ Writing Accuracy

المؤلف [English]

  • Amira Sherif Sabbahi
المستخلص [English]

This research paper aims at clarifying the historical as well as the theoretical importance of the written corrective feedback (WCF) of teachers of English as a Foreign Language (EFL) on the writing accuracy of the students.To arrive at this end, the study offers a historical as well as theoretical review of the prominent figures and schools of thought relevant to WCF. The study lies in the area “Applied Linguistics,”which is defined according to Cambridge Dictionary as “the study of language as it affects situations in real life, for example in education or technology”(retrieved on Oct. 1st, 2017). The insights included in this research are mainly of interest to EFL practitioners.This review includes supporters as well as opponents of the use of WCF in second language (L2) writing. First, feedback is defined. Second,the history of feedback practice since the sixties to the nineties is chronologically traced. Third, the theoretical perspectives underlying the study of feedback are summarized to show the positive effect of WCF on students’ writing summarizes. This paper also illustrates the fact that the issue of implementing feedback in general and in EFL contexts in particular was and still is controversial. That is to say, to date, researchers as well as language practitioners are still in a constant struggle on whether to apply WCF or not, and on how, when and by whom it should be provided. However, through the analysis of this study, it is apparent that the linguistic and the pedagogical pendulums are swung more into the positive effect of WCF on L2 students’ writing accuracy.

الكلمات الرئيسية [English]

  • second language acquisition
  • second language writing
  • feedback
  • cognitive psychology
  • accuracy
  • efficacy