الجودة الشاملة في التعليم العالي (نماذج نظرية وتطبيقات عملية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

حاول هذا البحث رصد النماذج النظرية والتطبيقات العملية للجودة الشاملة في التعليم العالي، دراسة نظرية اعتمدت على الدراسة والبحث في التراث السوسيولوجي في مجال الجودة الشاملة، واستخدم المنهج الوصفي لطرح مفاهيم الجودة الشاملة وأهميتها بالتعليم العالي ومجموعة المعايير التي تقيم تطبيقها بالمؤسسة التعليمية، وذلک بعد عرض لأهم متطلبات التطبيق العملي للجودة الشاملة بالتعليم العالي مع تعزيز ذلک ببعض التجارب الفعلية للتطبيقات العملية للجودة الشاملة بالتعليم العالي في بعض المجتمعات.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Total Quality in Higher Education (Theoretical models and practical applications)

المؤلف [English]

  • Mabrouka Abdel Karim Taher
المستخلص [English]

This research sought to monitor the theoretical models and practical applications of Total Quality in higher education which represents a theoretical study based on study and searching in the sociological heritage in the field of total quality, as it used the descriptive approach to manifest the concepts of total quality and its importance in higher education and the set of criteria that evaluate its application in the educational institutions. This would be after showing the requirements of the practical application of total quality supported by some actual experiences of practical applications of total quality in higher education in some societies.