علاقة اتجاه الشباب الجامعي نحو مضمون الأفلام الشعبية بمستوى محاکاتهم للنماذج المقدَّمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مساعد بقسم علوم الاتصال والإعلام- کلية الآداب – جامعة عين شمس

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة موقف الشباب الجامعي من الأفلام السينمائية ذات الطابع الشعبي، ورأيهم وتقييمهم تجاه ما يُطرَح داخل مضامينها من (لغة، مظهر، حرکات، سلوک) ورصد سلوک الشباب بشان تقليد ومحاکاة النماذج المقدَّمة داخل الفيلم في المحاور السابق ذکرها، وقد تم اکتشاف هذا الموقف وهذه المحاکاة من خلال استخدام استمارة استقصاء طُبقت على عينة من الشباب الجامعي من الدراسات المختلفة من داخل الکليات النظرية والعملية التابعة لجامعات حکومية (جامعة عين شمس، جامعة القاهرة ) إضافة إلى الجامعات الخاصة ( جامعة 6 أکتوبر، جامعة أکتوبر للعلوم الحديثة والآداب) وقد بلغ قوام عينة الشباب (400 مفردة) لرصد رأيهم وتقييمهم بخصوص مضامين الأفلام الشعبية ( لغة، ملابس، حرکات، سلوک) فضلًا عن رصد موقفهم تجاه محاکاة تصرفات أبطال الأفلام وتقليدهم للغة والملابس والحرکات والسلوکيات.  وتمثلت أهم النتائج التي توصلت لها الدراسة الميدانية في مشاهدة الشباب الجامعي للأفلام الشعبية على فترات متباعدة في الأعياد والمناسبات وأوقات الفراغ للتسلية والترفيه وقضاء وقت الفراغ، أما عن اتجاه الشباب نحو محتوى الأفلام فکان محايدًا على الرغم من رأيهم السلبي بخصوص المضمون الهابط وانتشار الألفاظ والمشاهد الخارجة داخل محتوى تلک الأفلام التي تساعد على إفساد أخلاقيات الشباب والأطفال، وتعمل على نشر السلوکيات غير المرغوب فيها اجتماعيًّا؛ مما دفع أغلب الشباب إلى عدم إقبالهم إلى تقليد أبطال الأفلام الشعبية؛ وذلک لرفضهم أن يصبح سلوکهم ولغتهم ومظهرهم سوقيًّا وهمجيًّا مثل أبطال الأفلام الشعبية، فضلًا عن رفضهم تبني القيم المطروحة في مضامين تلک الأفلام لتعارضها مع قيم المجتمع والدين.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Attitude of University Youth towards Popular Movies and Its Relation to their Imitation of the Behaviors of the Models presented within

المؤلف [English]

  • INGY FATHY MOUFID
المستخلص [English]

This study aims to recognize the attitude of university youth towards cinematic narrative movies of popular aspect, their opinions and their evaluation of the contents tackled within such movies from (Language, appearances, gestures, behavior) and to detect the youth behavior regarding the simulation and imitation of the models presented inside the movies in the axes previously mentioned.
This attitude and such emulation have been discovered through conducting a study that contributed to understanding and unraveling the actual relation between university youth and such artistic type of cinematic movies (Commercial popular movies). This has been through a survey form applied to a sample of university youth from different disciplines inside the theoretical and practical faculties affiliated to
 governmental universities (Ain Shams University, Cairo University), in addition to private universities (October  6 University, October University for Modern Sciences and Arts). The Youth sample size has reached (400 items) to detect their opinions and their evaluation of the contents of popular movies (Language, clothes, gestures, behavior), in addition to detecting their attitude towards the imitation of movie protagonists and their imitation of language, clothes, gestures and behaviors. The most important results reached by the field study represented in that university youth watch popular movies in remote periods in feasts, occasions and leisure times for entertainment, amusement and passing time. Regarding the youth attitude toward the content of such movies, their attitude has been neutral despite their negative opinion towards the degrading content and spread of obscene words and scenes inside the contents of such movies, that help corrupt the manners of youth and children and spread socially undesirable behaviors. This prompted most youth to refuse to imitate the popular movies protagonists, since they refuse to resemble the protagonists of popular movies in their vulgar and barbaric behavior, language and appearance, and they reject to adopt the values promulgated in the contents of such movies for their contradiction with the values of society and religion

الكلمات الرئيسية [English]

  • Popular movies
  • Modeling
  • learning by observation theory
  • model theory