المرجعية الثقافية لمقدمات القصائد العربية التقليدية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث ماجستير بقسم اللغة العربية کلية الآداب جامعة عين شمس

المستخلص

تناول البحث المرجعية الثقافية لمقدمات القصائد العربية التقليدية من خلال الوقوف على آراء النقاد القدامى والمحدثين، وفي ضوء السياق الثقافي المنتج لها، بما يتضمنه من أنساق  ثقافية تضمنتها مقدمات القصائد، ولتحقيق تلک الغاية استعان الباحث بمنهج القراءة الثقافية النقدية، للوقوف على المرجعية الثقافية لمقدمات القصائد، والسعي نحو تقديم تفسير تندرج تحته هذه المقدمات على تنوعها، وقد توصل الباحث إلى عدة نتائج وتوصيات مفادها:
ــ تنوعت المقدمات من حيث أنساقها بحسب التجربة الآنية التي يمر بها الشاعر، وبحسب اختياره للصورة الملائمة لهذا الفقد، ويعد (نسق المرأة) هو النسق الرئيس والمرکز الذي تدور حوله واقعة الفقد وينبثق عنه العديد من الأنساق الأخرى والتي تتفاوت في درجة قربها أو بعدها منه.
ــ لحق تطور بنسق المرأة؛ فأصبح لا يحمل أصل تجربة (الإحساس بالفقد للمحبوبة) فحسب، وإنما تعدى ليصبح رمزا وعنوانا لهذا (الفقد) في صورته العامة، حيث يشمل حينها فقد المرأة على الحقيقة ـــ بوصفها نسقًا ظاهرًا ــــ کما يمثل رمزًا لعموم الفقد، ويتحول النسق حينها من نسق ظاهر يجسد حقيقة التجربة، إلى نسق مضمرٍ يحمل أيضًا آلام الشاعر وآماله التي لا تتوقف عند فقد المرأة فحسب ـ کما في النسق الظاهر ـ بل تتجاوزها إلى کل تجربة من شأنها أن تشغل حيزًا من أفکاره، ويرى فيها تحقيقًا لذاته.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

cultural background of the traditional Arabic poems' prologues

المؤلف [English]

  • Abulkassem Saad Hassen
المستخلص [English]

This research has discussed the cultural background of the traditional Arabic poems' prologues. This has been done through tackling the points of view of ancient and modern critics, in addition to tackling the cultural context which produced them and the cultural paradigms involved in these prologues. Aiming to achieve this, and to present an explanation under which these prologues can be gathered, the researcher has made use of the critical cultural approach, and the latter has led him to reach several conclusions and recommendations, which are:
- The diversity of prologues was due to the momentary experience which the poet had been suffering, beside the convenience of the selected image to the experience of loss. The (woman paradigm) was the main paradigm chosen by the poets to express the incident of loss, and it gave rise to many other paradigms differentiating in their degree of proximity in relation to the main paradigm.
 - There had been a modification to the (woman paradigm). Not only had it been an expression of (the poet's feeling of missing the beloved), but it became a symbol and a title for this (general sense of loss) as well. This paradigm involved both the explicit paradigm of the loss of the beloved and the implicit paradigm of the poet's pains and hopes surpassing the woman's loss to every other experience occupying his mind and may be seen by him as a self fulfillment.