"أدب الأطفال عند خليفة حسيـن مصطفى"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يُعدُّ أدب الأطفال من الزوايا المنسية في الدراسات الأدبية والنقدية برغم أهميتها، وربما يرجع ذلک إلى قلة اهتمام الأدباء بالإبداع في هذا الجانب المهم، ومع أن أکثر منظومة أدب الأطفال في العالم العربي تعد ضعيفة بمقارنتها بالآداب العالمية، إلاَّ أنه يختلف من بيئة إلى بيئة.
موضوع البحث:
تناولت الدراسة الدور الريادي للکاتب الليبي خليفة حسين مصطفي في أدب الأطفال – دراسة نقدية في الشکل والمضمون.
أسباب الاختيار:
1. وضع دراسة تسهم في الکشف عن جانب من جوانب التراث الأدبي الليبي الحديث.
2. أن قصص الأطفال عند خليفة حسين مصطفي لم تحظ بالدراسة الجادة المتعمقة المتخصصة کما حظي فن الرواية عنده، فکان حريًا البحث في إنتاجه الأدبي في أدب الأطفال من أجل وضعه في المکان المناسب له بين الفنون الأخرى من أعماله.
فرضية البحث:
هناک تساؤلات يمکن أن تُثار حول موضوع الدراسة؛ ومن هذه التساؤلات : إلى أيِّ حدٍّ استطاع خليفة حسين مصطفي أن يُنتج فنًا متميزًا عن غيره في أدب الأطفال في هذا المجال وهل وفق في تحقيق ذلک شکلًا ومضمونًا ؟
    کان البحث في الإنتاج القصصي للکاتب خليفة حسين مصطفى الذي يعد من البدايات المهمة لانطلاق أدب الأطفال في ليبيا، بينما يبني أجيالنا القادمة بطريقة صحيحة فبناء أي مجتمع حضاري ينبع من بناء أجياله؛ ولذلک أتقدم بالاقتراحات التالية التي أرى فيها دعمًا لهذا الأدب الناشئ في ليبيا.
1) التخطيط الجيد للتعامل مع التقنية الحديثة بشکل يخدم أدب الأطفال في ظل توافرها بأيدي کثيرة من الأطفال کالإنترنت مثلًا لتقديم أعمال ترتقي بالطفل کعمل مکتبات رقمية خاصة بالطفل. 
2) محاولة تذليل الصعوبات التي تواجه کتاب أدب الأطفال في ليبيا النفقات المالية منها خاصة لضمان تدفق هذا العطاء الفذ لأدبائنا واستفادة الأطفال منه.
3) إعطاء مساحات أکبر في الأندية الثقافية لخدمة أدب الأطفال.
4) تخصيص مکتبات للأطفال وتشجيع الأدباء البارزين على دعمهم بنتاجهم الموجه للطفل.
5) الالتفات الجاد لموضوع الترجمة للغات الأجنبية، بما يخدم فکر الطفل العربي، وأطفال العالم ووجدانهم.
6) أما النتاج القصصي الطفولي لخليفة حسين مصطفى، فإني أرى أن تقديمه للطف من الأهمية بمکان، خاصة وأنه من بواکير الأدب الذي وجه لأطفال ليبيا؛ ولأنه يحمل الروح الإسلامية الصحيحة والهوية الوطنية لليبيا، وأن تعمل وزارة التربية والتعليم على توفيره للمکتبات المدرسية، ومعارض الکتب الوطنية والدولية.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Children 's Literature at the Khalifa Hussein Mustafa To complement the requirements for obtaining a doctorate degree

المؤلف [English]

  • Hanan al-Saghir Abu al-Qasim
المستخلص [English]

Children's literature is one of the forgotten corners of literary and critical studies, despite its importance. This may be due to the lack of interest of writers in this important aspect. Although the literature system of children in the Arab world is weak compared to international literature, it varies from environment to environment.
Research topic: The study dealt with the pioneering role of the Libyan writer Khalifa Hussein Mustafa in children's literature - a critical study in form and content.
Reasons for selection:
1. Develop a study that contributes to uncovering aspects of modern Libyan literary heritage.
2. The stories of the children at the successor of Hussein Mustafa did not receive serious study in depth specialized, was the research in his literary production in children's literature in order to put him in the right place among the other arts of his work.
Search Hypothesis: There are questions that can be raised about the subject of the study; and from these questions: To what extent succeeded Khalifa Mustafa Mustafa to produce a distinctive art in other children's literature in this area and whether to achieve in this form and content?
        The research in production was for my stories by author Khalifa Mustafa Mustafa, who is one of the early beginnings of children's literature in Libya, while building our future generations correctly, building any civilized society that stems from the building of its generations. Therefore I present the following suggestions in which I see support for this emerging literature in Libya.
1 - good planning to deal with modern technology in a way that serves children's literature in the availability of many children, such as the Internet, for example to provide works that promote children as digital libraries for children.
2 - Try to overcome the difficulties facing the children's literature book in Libya financial expenses, especially to ensure the flow of this wonderful feat for our literature and the benefit of children from it.
3. Giving more space in cultural clubs to serve children's literature.
4 - the allocation of libraries for children and encourage prominent writers to support their child-oriented.
5 - Pay attention to the subject of translation of foreign languages, in order to serve the thought of the Arab child, children of the world and their senses.

6. The childish storytelling of Khalifa Hussein Mustapha, I believe that his presentation of kindness is of particular importance since it is one of the earliest literature given to the children of Libya, because it bears the true Islamic spirit and the national identity of Libya and that the Ministry of Education provides it to school libraries, And international.