التسويق الالکتروني للمنتجات العالمية في الأسواق العراقية دراسة تحليلية لصفحات الفيس بوک الخاصة بالشرکات العالمية "سامسونج، تويوتا، هواوي، إل جي"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية الاعلام - جامعة بغداد- العراق

المستخلص

يتناول الباحث في دراسته هذه مشکلة تسويق المنتجات العالمية في الأسواق العراقية عن طريق مواقع التواصل الاجتماعي، إذ توظف الشرکات العالمية مواقع التواصل وتحديدا الفيس بوک لأجل تسويق منتجاتها في الأسواق العراقية لغرض الوصول الى أکبر عدد من الناس.
وترمي الدراسة هذه الى معرفة کيفية تسويق المنتجات العالمية الکترونياً في الاسواق العراقية، فقد اعتمد الباحث على المنهج المسحي ـ طريقة تحليل المضمون لدراسة مجتمع البحث المتمثل بالشرکات العالمية التي تقوم بتسويق منتجاتها في الأسواق العراقية عبر توظيف صفحات الفيس بوک الخاصة بها، وبناءً عليه تم إعداد وتصميم استمارة لتحليل محتوى هذه الصفحات على الفيس بوک لمدة ثلاثة أشهر.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

E-marketing for international products in the Iraqi markets An analytical study of the Facebook pages of international companies Samsung, Toyota, Huawei, LG

المؤلفون [English]

  • Anas Adel Karim
  • Hoda Malik Shabib
المستخلص [English]

Researcher in the study addresses the problem of Worldwide Product Marketing in the Iraqi market through social networking sites, employing global corporate networking sites, specifically Facebook for marketing their products in the Iraqi market for the purpose of reaching the largest number of people.
The study aims to find out how to Worldwide Product Marketing electronically in the Iraqi market, where the researcher was based on the survey method method of content analysis to study the research community of global companies that markets its products in the Iraqi market by employing Facebook their own pages and, accordingly, have been prepared and designing a form to analyze the content of these pages on Facebook for a period of three months.