العوامل المؤثرة في اختيار خريجي وحدة تعليم اللغة العربية لغير الناطقيـن بها بجامعة القصيم لتخصصات کلية الشريعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

*أستاذ مساعد بوحدة تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها بجامعة القصيم

المستخلص

عنوان الدراسة:العوامل المؤثرة في اختيار خريجي وحدة تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بجامعة القصيم لتخصصات کلية الشريعة، وذلک لمعرفة العوامل المؤثرة في اختيارهم التخصص، واتجاهاتهم نحو تخصصات کلية الشريعة والدراسات الإسلامية تعزى للتخصص، والعمر، والجنسية، ومدى حرصهم على حضور الدروس العلمية التي تقام في المساجد. وللإجابة على أسئلة الدراسة قام الباحث باستخدام المنهج الوصفي، والأساليب الإحصائية المناسبة، وطبق أداة الدراسة (الاستبانة)، على عينة مکونة من (86) طالبًا ممن تخرج نهاية الفصل الدراسي الأول (1441هـ) في وحدة تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بجامعة القصيم، وقد أشارت النتائج إلى أنَّ أعلى اتجاه کان نحو الفقرة (17) التي نصها "حبي وميلي للعمل في مجال الدعوة إلى الله له دور في اختيار هذا التخصص"، بمتوسط حسابي قدره (4,68) وبانحراف معياري (0,837)، وأقل اتجاه کان نحو الفقرة رقم (8) التي نصها "رأيتُ زملائي في الوحدة اختاروا هذا التخصص فاخترته حتى أکون معهم" بمتوسط حسابي قدره  (1,54) وبانحراف معياري (1,273)، کما أوضحت الدراسة بوجود أثر هام ذو دلالة إحصائية لمتغيرات الدراسة في اختيار التخصص. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث باستقطاب المتميزين من طالبي المنح الدراسية الخارجية بناءً على المقابلات الشخصية والعلمية التي تجرى للمتقدمين إما بالسفر إلى بلادهم أو بمقابلتهم بواسطة الاتصال المرئي. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Factors Affecting Selection of Islamic Law Specializations by Graduates of the Unit of Arabic for Non-native Speakers at Qassim University

المؤلف [English]

  • Mohammed bin Sultan Al-Sultan
المستخلص [English]

Title: Factors Affecting choosing Faculty of Islamic Law by graduates of Arabic for Non-native Speakers Unit at Qassim University
This study aims at finding out the factors that influence the students choice of the faculty. It will investigate variables like age, nationality and commitment to attend scientific lectures at the mosques. The descriptive approach and the suitable statistical methods were used in answering the research questions. In addition, the research tool "the questionnaire" was also implemented on a sample of 68 graduates of (1441 AH) in the Arabic for Non-native Speakers Unit. Results revealed that highest answer for the reason behind choosing the faculty was point number (17) which reads: My self-interest and eagerness to work in a medium for the Call to Allah. This scored an average mean of 4.68 and a standard deviation of 0.837. The lowest answer was point number (8) which reads: I chose it so that I could be with my colleagues in the unit. This answer has an average mean of 1.54 and a standard deviation of 1.273. The study showed that there is an important statistically significant effect of the variables on selecting this faculty.
 In light of the results of the study, the researcher recommended selecting outstanding students among external scholarship seekers after either traveling to their countries or thru interviews over the internet.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Arabic Language Unit
  • Diploma of Arabic
  • Influential factors
  • Non-native Speakers of Arabic
  • Qassim University