آلية اشتغال التفکيک بالهدم والبناء في المسرح العراقي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معهد الفنون الجميلة/ العراق/ بغداد

2 وزارة الثقافة/ دائرة السينما والمسرح/ العراق/ بغداد

المستخلص

إن للتفکيکية دورا مرکزيا في عروض ما بعد الحداثة المسرحية، والتفکيکية هي استراتيجية ونسق اجرائي عام لقراءة النص ومعالجته في المسرح عبر استخدام الهدم والبناء، تعمل على الانفتاح في انتاج المعنى وتعدد القراءات في العرض المسرحي ما يقدم اطارا عاما مغايرا عن ما اعتدناه في المسرح التقليدي، وان التفکيکية تنتج  نسق  بصري وايقاعي/ تکويني للمسرح، وتقدم فضاء اجرائي يتميز بالهدم والبناء بالاستناد الى المقولات الجوهرية للتفکيکية.
وقد قسم الباحثان هذا البحث الى الإطار المنهجي وفيه اهمية البحث وهدف البحث وحدود البحث ومشکلة البحث، کما تضمن  تحديد المصطلحات، ثم الإطار النظري الذي يتضمن مبحثين هما (المبحث الأول التفکيکية الأسس والمقولات) و(المبحث الثاني اليات  اشتغال التفکيک والبناء في المسرح)  فضلاً عن مؤشرات الإطار النظري واختار الباحثان مسرحية (توبيخ لأنس عبد الصمد) ومسرحية (خيانة لجبار جودي)  کعينتان کما تضمن البحث النتائج والاستنتاجات فضلاً عن قائمة المصادر والمراجع.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Mechanism of disassembly, demolition and construction in the Iraqi theater

المؤلفون [English]

  • Saadia Nuri Muhammad 1
  • Dhofar Ahmed Fayyad 2
المستخلص [English]

Deconstruction has a central role in postmodern theater performances, Deconstruction is a general strategy and procedural format for reading the text and treating it in the theater through the use of demolition and construction, It works on the openness in producing meaning and the multiplicity of readings in the theatrical performance, which provides a general framework different from what we are used to in traditional theater, and that deconstruction produces a visual and rhythmic / formative system for theater, and provides a procedural space characterized by demolition and construction based on the essential categories of deconstruction.
The two researchers divided this research into a methodological framework, in which it contains the importance of the research, the purpose of the research, the limits of the research, and the research problem, as well as the definition of terms, Then the theoretical framework, which includes two topics: (the first study, the deconstructive foundations and statements) and (the second topic the mechanisms of deconstruction and construction in the theater) as well as the indicators of the theoretical framework. And conclusions as well as a list of sources and references.

الكلمات الرئيسية [English]

  • work
  • dismantling
  • theater
  • demolition
  • construction