صورة الشهيد عند الشعراء المعاصرين ما بيـن الحربيـن العالميتيـن (دراسة فنية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية / جامعة مؤتة / الکرک / الاردن

المستخلص

يحظى الشهيد بمکانة عظيمة في ديننا الإسلامي، الأمر الذي انعکس بصورة مباشرة على التراث العربي برمته، حتى صار الأدباء والشعراء يتغنون بالشهيد والشهادة في سبيل الله، ويرسمون للشهيد المشاهد الجميلة التي تنبع من ذلک الإيمان الراسخ بقيمته عند الله تعالى، ومکانته في الإسلام والمجتمع على حد سواء.
وبناء عليه فقد هدف هذا البحث إلى دراسة صورة الشهيد کما ظهرت عند شعراء الحقبة الزمنية التي تمتد بين الحربين العالميتين الأولى والثانية دراسة فنية، وإبراز ملامح الإبداع الجمالي لدى هؤلاء الشعراء، وذلک ضمن مظاهر ثلاثة: الصورة الفنية، والتناصّ، والموسيقى والإيقاع.
وقد توصل البحث لمجموعة من النتائج کان من أبرزها أن الشعراء قد رصدوا الملامح الإسلامية في تشکيل تلک الصورة، واعتنوا بالنصوص القرآنية في خلق تناصاتهم الشعرية، علاوة على اهتمامهم بالاختيار المناسب للأوزان والقوافي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The image of martyr among contemporary poets between the two world wars A technical study

المؤلف [English]

  • Mutasim Duhailan Abd Elnabi Al-Dalain
المستخلص [English]

Themartyr gained a high position in the Islamic religion, and this was directly reflected on the Arabic heritage as a whole, in that poets and authors wrote poems and novels about the virtues of martyrs and martyrdom for the sake of Allah. They conceptualized martyrs in the most beautiful images stemming from the strong belief about their high position for Allah as well as his considerable position in Islam and community as well.
Accordingly, the current study aimed at investigating the image of the martyr as introduced by the poets of the time period that extended between the first and second world wars using the technical study as well as demonstrating the features of aesthetic creativity among those poets within three manifestations: technical image, contextuality, music and rhyme.
The research concluded with a number of results, including that the poets observed the Islamic features in shaping that image and paid attention to the Quranic texts in establishing the poetic contextuality, in addition to being interested in the suitable choice of rhymes.