الشعور بالأمن النفسي وعلاقته بالتنمر المدرسي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية (دراسة إرتباطية مقارنة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس / کلية الأداب / جامعة عين شمس / مصر

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى الکشف عن علاقة الأمن النفسي بالتنمر المدرسي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية، کما حاولت الکشف عن الفروق في الأمن النفسي والتنمر المدرسي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية. وتکونت عينة الدراسة من(200) تلميذ وتلميذة (100 ذکور- 100 إناث)،وقد طبق عليهم مقياسين هما: مقياس ماسلو للشعور بالأمن وعدم الأمن النفسي إعداد ماسلو وترجمة (دواني– ديراني) عام1983، مقياس التنمر المدرسي من إعداد الباحثة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة إرتباطية دالة وسالبة بين الأمن النفسي والتنمر المدرسي، کما وجدت فروق دالة إحصائيًا في الأمن النفسي لصالح عينة الإناث، ووجود فروق دالة إحصائيًا في التنمر المدرسي لصالح عينة الذکور.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Psychological Safety Feeling and Its Relationship with School Bullying in a Sample of Preparatory School Students (A Correlational and Comparative Study)

المؤلف [English]

  • Heba Fathy El-Nady
المستخلص [English]

This study devoted to explore the relationship between Psychological Safety Feeling and School Bullying in a Sample of Preparatory School Students. And to explore difference in Psychological Safety and School Bullying in   a Sample of Preparatory School Students.A sample consisted of 200 Students of  Preparatory School (100 males – 100 females).Were used two Scales: Maslow Security- in Security Inventory was Prepared by Maslow and Translated by(Duani and Dirani) 1983. The Other Scale School Bullying was prepared by Researcher. Results: revealed that there is negative asignificant correlation between Psychological Safety and School Bullying. And differences in Psychological Safety in favor of Female Sample.And there were Differences in School Bullying in favor of Male Sample.