البناء الصوري لمشاهد الأحلام الفنتازية في السينما الرقمية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراما - کلية الفنون الجميلة– جامعة بغداد - العراق

المستخلص

تمثل الاحلام مادة سينمائية بامتياز يتداخل وسطها الواقع والخيال، وتصبح بنية متفردة بما تحمله من تکوينات وافعال وشخصيات تتجاوز المألوف، فتصبح مشاهد الاحلام بنية قائمة بذاتها تهدف الى ايصال الافکار والمعلومات، او ما يمکن ان تحمله من قيم تنبؤية او رسائل تحذيرية او تعکس ما يجيش في لاوعي شخصية الحالم، هذا الموضوع هو ما ارادت الباحثة دراسته بعنوان (البناء الصوري لمشاهد الأحلام الفنتازية في السينما الرقمية). اعتمد البحث على اساس تنظير ارتکز على اربعة فصول جاءت على النحو الآتي:
الفصل الاول (الاطار المنهجي): تضمن هذا الفصل مشکلة البحث التي تحدد بالتساؤل الآتي: ما الکيفية التي يتم بها البناء الصوري لمشاهد الاحلام الفنتازية في السينما الرقمية؟ ومن ثم حددت الباحثة اهمية البحث وکذلک اهداف البحث وحدوده.
الفصل الثاني (الاطار النظري والدراسات السابقة): قامت الباحثة بتقسيم الاطار النظري على مبحثين، جاء المبحث الاول بعنوان: بنية الصورة في مشاهد الاحلام الفنتازية. تناولت الباحثة طبيعة الاحلام وخصوصية تناولها ولا سيما الاحلام الفنتازية. اما المبحث الثاني فحمل عنوان: السينما الرقمية: وفيه تناولت الباحثة طبيعة السينما الرقمية بالاعتماد على عنصرين اساسيين هما: البيئة الافتراضية، والشخصية المرقمنة. ثم خرجت الباحثة بمؤشرات الاطار النظري. وختمت الفصل بالدراسات السابقة.
الفصل الثالث (اجراءات البحث): وتضمن منهج البحث، واداة البحث ومجتمع البحث، ووحدة التحليل وعينة البحث، وأخيراً تحليل العينة التي کانت الفيلم السينمائي (الوحش الذي ينادي 2016)، من اخراج: (JA Bayona).
الفصل الرابع (النتائج والاستنتاجات): وتم تدوين اهم النتائج التي خرجت بها الباحثة من تحليل العينة، ومن ثم الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات، وختمت البحث بقائمة المصادر.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Graphic Construction of Fantasy Dream Scenes in Digital Cinema

المؤلف [English]

  • Maha Faisal Ahmed
المستخلص [English]

            Dreams represent a cinematic material par excellence, in which reality and imagination interweave, and it becomes a unique structure with the formations, actions and personalities that go beyond the ordinary, so the dream scenes become a stand-alone structure that aims to convey ideas and information, or what they can carry in terms of predictive values ​​or warning messages or reflect what is simmering in the unconscious character of the dreamer. This topic is what the researcher wanted to study under the title (Graphic Construction of Fantasy Dream Scenes in Digital Cinema), the research depended on the basis of theorizing based on four chapters as follows:
The First Chapter (Methodological Framework): This chapter includes the research problem that is identified by the following question:
  How is the graphic construction of fantasy dream scenes done in digital cinema?
Then the researcher identified the importance of the research, as well as the aims and limits of the research.
The Second Chapter (The Theoretical Framework and Previous Studies): The researcher divided the theoretical framework into two sections. The first section is entitled: The Image Structure in the Fantasy Dream Scenes. The researcher dealt with the nature of dreams and, especially dreams of fantasy. As for the second section, it is entitled: Digital Cinema: in which the researcher dealt with the nature of digital cinema, relying on two main elements: the virtual environment and the digitized personality. Then the researcher came out with the indicators of the theoretical framework. The chapter was concluded with previous studies.
The Third Chapter (Research Procedures): includes the research methodology, the research tools, the research population, the unit of analysis and the research sample. Finally, the sample analysis is the movie (The Monster Calls 2016), directed by J.A. Bayona.

The Fourth Chapter (Results and Conclusions): contains the most important results that the researcher came out with from the sample analysis,then the researcher put down some conclusions, recommendations and suggestions, and concluded the research with a list of references that the researcher used in order to complete this research.