الأنساق الفنية في" لافتات" أحمد مطر (الجزء الأول- نموذجاً)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية دار العلوم، تخصص دراسات أدبية حديثة، جامعة القاهرة، مصر

المستخلص

يعد الشاعر العراقي "أحمد مطر" مبتدع هذا النمط الشعري في مضمونه السياسي، وقد ارتبطت به شهرته، فکانت هذه الدراسة التحليلية النقدية بمثابة تشريح للأشکال الفنية التي عبرنا عنها بالأنساق، لأن النسق ما جاء من الکلام على نظام واحد.
وهکذا بعد تعريف موجز بالشاعر في مدخل عام، يبدأ بمقدمة في الموضوع، وقد انصرفت هذه المقدمة إلى تحليل العتبات (العناوين) مع اهتمام بعتبة مفتوحة على العتبات، وهي المقدمة المنظومة التي صدّر بها الشاعر مجموعته، وبعد تعريف عن النقاد الذين کتبوا عن لافتات مطر، کان لابد أن نفصل في موضوع "الأنساق" وهي خمسة أنساق: التشکيل بالموروث – التشکيل السردي – التشکيل الحواري – التناص الشکلي – التشکيل بالشعارات، وفي کل نسق أشارت الدراسة إلى القصائد أو القطع التي توضع تحت هذا النسق، وتتبعها بالتحليل النقدي، مع الاهتمام بالصور المجازية، وبطابع المفارقة السائد فيما بينها. لتنتهي هذه الدراسة بإجمال خصائص هذا الفن عند الشاعر، بالإضافة إلى مقترحات يمکن أن تکون فاتحة بحوث أخرى عن هذه اللافتات.    

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Artistic Patterns in "Signs" Ahmed Matar (Part I - Model)

المؤلف [English]

  • Latifa Gasem
المستخلص [English]

The Iraqi poet "Ahmed Matar" is the creator of this poetic style in its political content, and was associated with his fame. This analytical analysis was an analytical dissection of the forms of art that we expressed in the formations, because the pattern came from talking about one system. 
Thus, after introducing a summary of the poet, the text begins with an introduction to the poet. The introduction has gone to the analysis of the thresholds (titles). After the definition of critics who wrote on the banners rain, it was necessary to separate the subject of "patterns", which are five formats: Formation of inheritance - Formation narrative - Formation dialogue - Formal coordination - Formations logos, and in each format the study is referred to the poems or pieces that are placed under this format ,and followed by: critical analysis, Metaphorical, and paradoxical Among them.
‏This study concludes with the characteristics of this art by the poet, in addition to suggestions that may be the beginning of other research on these signs.