مفهوم النسق في النقد والدراسات الثقافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

طالب دکتوراه - قسم اللغة العربية وآدابها- کلية الآداب – جامعة عين شمس

المستخلص

مفهوم النسق واحد من المفاهيم الرئيسية التي اعتمد عليها النقد الثقافي في تحليله للنص الأدبي، وهو بدوره منقول عن التحليل الاجتماعي في هذا المجال، لکنه قبل ذلک مرتبط بمجمل الدراسات الثقافية التي فتحت بابا واسعاً في هذا الشأن، أي بخصوص تعاملها مع ظواهر عدة، مستخدمة مصطلحات ذات دلالة خاصة في مجالها وإن ارتبطت – أي المصطلحات – بأصول مختلفة، وهي الأصول التي يرجع بعضها إلي النقد الأدبي الذي کان مؤثراً في هذا الجانب بکتابات أعلامه التي تجاوزت حدود النص الأدبي إلي مناقشة ظواهر السياسية والاقتصاد والمجتمع والثقافة بشکل عام.
وفيما يتعلق بالنص الأدبي خاصة، فإن الملحوظة الأبرز في شأنه تتعلق بالتداخل المستمر بين الدراسات الثقافية بوصفها المجال العام الذي يسمح بالتقارب والتداخل بين کل هذه الاختصاصات في جانب، والنقد الأدبي بوصفه أحد المصادر الأساسية المؤثرة في نشأة الدراسات الثقافية، تمر في تحوله ضمن الدراسات الثقافية إلي نقد ثقافي، يثير الجدل حول موضوعه، وأصوله، ومنهجه، وعلاقته بکل من الدراسات الثقافية والنقد الأدبي سواء بسواء.
وأمام عدم وضوح مفهوم النسق ذاته في تلک الکتابات على الرغم من حديثها الطويل عنه، فقد کان لزاماً الوقوف عند هذا المفهوم وايضاح علاقاته المختلفة بتلک المصادر المؤسسة في تعيينه، من أجل الوقوف على طبيعة وجوده وآثار تجلياته في النص الأدبي.
وعلى هذا الأساس تناولت مفهوم النسق في ضوء علاقته بالنقدين الثقافي والأدبي، کم في علاقته بأصول هذين الرافدين في الدراسات الثقافية.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Concept of Pattern in Criticism and Cultural Studies

المؤلف [English]

  • Mohamed El Sanosi Omar El Twaty
المستخلص [English]

The concept of pattern is one of the key notions on which cultural criticism has relied in its analysis of literary texts. The concept is derived from social analysis in this area of study. However, it is primarily related to the total cultural studies which opened broad ways in this regard. That is to say, they deal with numerous phenomena using specially significant terms, though these terms might be linked to different sources. Some of these sources are attributable to literary criticism which has been influential in this regard through the writings of its notable figures which have gone beyond the limits of literary texts to the horizons of political, economic, social, and cultural phenomena in general.
As to the literary text in particular, the most obvious remark is related to the constant interrelatedness between cultural studies, being the general field that allows for interaction between all these areas on the one hand, and literary criticism on the other hand as one of the main sources that influence the emergence of cultural studies. Accordingly, cultural criticism gives rise to controversy over its topics, origins, methodologies, and relations with cultural studies and literary criticism.
Due to the lack of clarity in the concept of pattern in such writings despite the fact that it has been intensely discussed by them, it is necessary to investigate this concept and clarify its different relations with the founding sources. This aims at determining the nature of this concept and its implications in literary texts.
Thus, I am tackling the concept of pattern in the light of its relations with cultural and literary criticisms as shown in its links with the origins of these two areas in cultural studies.