مفهوم الذاکرة الدلالية من منظور علم النفس العصبي و النماذج النظرية المفسرة له: مراجعة نظرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس

المستخلص

   تعد الذاکرة الدلالية أحد أنواع الذاکرة طويلة المدى کما اقترح تولفينج في نظريته الخاصة بأنظمة الذاکرة، و هي تُمثل الموسوعة المعرفية التي يمتلکها الفرد عن ما يحيط به، و ما يتعلمه، لذا اتفقت أغلب تعريفات الذاکرة الدلالية على أهميتها في تمثيل المعرفة، و التعبير عنها، و الاحتفاظ بها لفترات زمنية طويلة، و تناولت المراجعة الحالية بعضاً من تعريفات الذاکرة الدلالية و سبب الاختلاف فيما بينها، کما اشتملت المراجعة على أهم النماذج النظرية المفسره لها، و الکيفية التي تتطورت بها دراسة هذه النماذج، بدأً من نماذج الشبکة التي فسرت تمثيل المعرفة من خلال التنشيط الانتشاري للمفاهيم عبر العقد و المسارات، مروراً بنماذج المقارنة بين الملامح التي رکزت على دور السمات الأولية الخاصة بکل مفهوم، و التدرج الهرمي لها داخل کل فئة عند تمثيل المعرفة، و نهايةً بنماذج مستويات التصنيف و التي حاولت تجنب أوجه القصور في النموذجين السابقين من خلال افتراض وجود تصنيف معين للفئات يساعد على تنظيم البيانات و يزيد من سرعة التعلم. و يرتبط تمثيل المعرفة بمناطق مخية متعددة، أبرزها الفص الصدغي و الحصين و الذي ينشط عند تصنيف الأشياء و تخزينها، و القشرة القبجبهية و التي تنشط عند انتقاء و استدعاء المعلومات.
   و خلصت المراجعة إلى أن معظم النماذج النظرية التي تم تناولها رکزت على تمثيل المعرفة في شکلها اللفظي فقط، في حين أنه يمکن تمثيلها في شکلها البصري أيضاً، کما أن مشکلة المعاني تحديداً مازالت بحاجه إلى مزيد من البحث و التحليل و التفسير، و کذلک بيان دور المناطق المخية في تدعيم أو رفض الفروض التي تقوم عليها النماذج النظرية للذاکرة الدلالية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Semantic memory from perspective of neuropsychology and its theoretical models: An article review

المؤلف [English]

  • Eman Emad AL-Din Ibrahim Mohammed
المستخلص [English]

Semantic memory is one kind of long-term memory as Tulving suggest in his theory of memory systems, it represent the cognitive encyclopedia owned by individual about what surrounds him\ her, and what he\ she learn, therefore most definitions of semantic memory focus on its importance in representing knowledge, the way of its expression, and retain them for a long periods of time.  The current review dealt with semantic memory definitions and the cause of differences among them, also included a review of the most important theoretical models that explain it and the developing of them. Starting from the network models, which has interpreted the representation of knowledge through spreading-activation of concepts across the nodes and pathways, then feature comparison models which focused on the role of primary features of each concept, and  hierarchy within each category when knowledge represented, and finally the levels of categorization models, which tried to avoid  disadvantages of the previous two models through  assumption of a rating certain categories helps to organize data and increases the speed of learning.  Knowledge representation associated with multiple brain areas, the most notably is temporal lobe and hippocampus, which activates in classifying and retain of objects, and prefrontal cortex which actives in selection and recall of information.
     The review concluded that most theoretical models focused on the representation of knowledge in verbal form only, while it can be represented in a visual form, too, as the problem of meanings specifically still need further research and interpretation, as well as the role of the brain regions in supporting or rejecting assumptions underlying theoretical models of semantic memory.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Memory
  • Semantic memory
  • Prefrontal cortex
  • Partial lope