التفاعلية في المواقع الإلکترونية للمؤسسات الإنتاجية العربية دراسة تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مساعد بکلية الآداب – قسم الإعلام – جامعة المنصورة

المستخلص

برصد وتحليل مستويات وأبعاد التفاعلية التي تقدمها المواقع الإلکترونية لعينة من المؤسسات الإنتاجية العربية, والتعرف على العوامل المرتبطة بتلک المؤسسات وتؤثر في مستويات التفاعلية مثل نمط ملکية المؤسسة (حکومي- خاص) ونوع السلع التي تنتجها (استهلاکية- معمرة), وتعد تلک الدراسة من الدراسات الوصفية التي تستعين بمنهج المسح الإعلامي من خلال أداة تحليل المضمون لعينة من المؤسسات الإنتاجية العربية قوامها 80 موقعا إلکترونيا.
وتوصلت الدراسة إلى أن أکثر أبعاد التفاعلية التي سيطرة على الموقع الإلکتروني هو البعد الخاص بإضفاء الطابع الشخصي, حيث اهتمت أکثر مواقع الدراسة بتقديم معلومات تناسب مختلف أصحاب المصلحة. أيضا تفتقر مواقع الدراسة إلى التوظيف الجيد لأدوات التفاعلية, حيث تعد مجرد أداة لنشر المعلومات والترويج لمنتجاتها, مما يجعلها أداة اتصال أحادية الاتجاه.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Interactivity in websites of Arabic productive institutions: An analytical study

المؤلف [English]

  • Hoda Ebrahim aldosouky
المستخلص [English]

This study Concerned with the monitoring and analysis of the levels and dimensions of interactive offered by the websites of a sample of Arab productive enterprises, and to identify factors associated with those institutions that affect the interactive levels, such as enterprise ownership pattern (governmental – nongovernmental -) and the type of goods they produce (Consumer- Perennial), this study is a  metadata study that utilize the methodology of the survey through the media content analysis tool to a sample of Arab institutions strong productivity 80 websites. The study found that more interactive dimensions that control of the website is the dimension of personalization, where he paid attention more study sites provide information suitable for various stakeholders .also  lacks the study sites to the good employment interactive tools, where longer just birth to disseminate information and promote their products, making it a one-way communication tool