خطاب المراهقين وبناء الهوية في هل يبدو رأسي کبيرًا في هذا؟

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

لهدف من هذه الورقة هو فحص سمات خطاب المراهقين في رواية عبد الفتاح هل يبدو رأسي کبيرًا في هذا؟ وبحث الطرق التي تساهم بها هذه السمات في بناء هوية بطل الرواية أمل. تتبنى الدراسة وجهة نظر بنائية اجتماعية للخطاب (De Fina، 2006) وتسترشد بنظرية المعيارية (Silverstein، 2003؛ Eckert، 2008). نظرًا لأن الرواية تُروى من وجهة نظر الشخص الأول، فإن کل من السرد في الرواية وکذلک التفاعل اللفظي بين بطل الرواية والشخصيات الأخرى في الرواية هي مواقع تبني فيها أمل هويتها. تشير النتائج إلى أن السلوک التفاعلي مثل تبادل الإهانات هي فرص حيث تقوم ببناء هوية فرد قوي قادر على تحدي العنصرية من ناحية، وکشخص ضحية للقوالب النمطية والتحيز الإعلامي من ناحية أخرى. المواقف التي تتبناها أمل تجاه عمها، ووالدة صديقتها تبنيها کمطلعة على المجتمع الأسترالي، مع فهم أعمق للمعايير الأسترالية من الراشدين، وأيضًا کمسلمة على دراية بدينها، وليس کمسلمة يتبع ببساطة الأعراف الثقافية. علاوة على ذلک، تساهم الإشارات إلى المصادر السيميائية في السرد في بناء هوية أمل کمسلم شاب، ولکن أيضًا کمراهق أسترالي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Adolescent discourse and the construction of identity in Does My Head Look Big in This?

المؤلف [English]

  • Nadia Abdulgalil Shalaby
المستخلص [English]

The aim of this paper is to examine features of adolescent discourse in Abdel-Fattah’s novel Does My Head Look Big in This? and investigate the ways in which such features contribute to the construction of the identity of the protagonist Amal. The study adopts a social constructionist view of discourse (De Fina, 2006) and is informed by the theory of indexicality (Silverstein, 2003; and Eckert, 2008). As the novel is narrated from the first person point of view, both the narrative in the novel as well as the verbal interaction between the protagonist and other characters in the novel are sites where Amal constructs her identity. Findings suggest that interactional behavior such as exchange of insults are opportunities where she constructs an identity of a powerful individual who is able to challenge racism, on the one hand, and as one who is the victim of media stereotyping and prejudice on the other. The stances Amal adopts towards her uncle, and her friend’s mother construct her as an insider to the Australian community, with a deeper understanding of Australian norms than the two adults, and also as a Muslim who is knowledgeable about her faith, rather than one who simply follows cultural convention. Furthermore, references to semiotic resources in the narrative contribute to the construction of Amal’s identity as a young Muslim, but also as an Australian adolescent. 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Adolescent discourse
  • migrant literature
  • identity construction
  • insults
  • stance
  • semiotic resources