التصنيع الرقمي للاضاءة واللون في السينما المعاصرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

     امتلکت برامجيات الحاسوب والتقنيات الرقمية الکثير من القدرات التي مکنت عناصر اللغة السينمائية من صناعة صورة سينمائية لها القابلية في التعامل مع المتغير الدرامي والافعال التي تقوم بها الشخصيات، فالتصنيع الرقمي اصبح امر اساسي في صناعة الفيلم السينمائي وهذا ما اثار انتباه الباحث وحدد موضوع بحثه بالعنوان الاتي: (التصنيع الرقمي للاضاءة واللون في السينما المعاصرة)، وقد جاء المهاد التنظير على النحو الاتي:
 الفصل الاول الاطار المنهجي والذي يضم مشکلة البحث والتي تمحورت في التساؤل الاتي: (ما هي کيفيات تصنيع الاضاءة واللون في السينما المعاصرة؟) ومن ثم اهمية البحث واهداف البحث وکذلک حدود البحث.
 الفصل الثاني (الإطار النظري): وقد تم تقسيمه الى مبحثين:
المبحث الأول: (التصنيع الرقمي).
المبحث الثاني: (صناعة الاضاءة واللون رقميا).
     أما الفصل الثالث (إجراءات البحث) فقد تضمّنت :
منهج البحث: حيث إعتمد الباحث المنهج الوصفي، وعينة البحث التي تمثلت في فيلم (BFG) الذي تم اختياره کعينة قصدية تتلائم مع موضوع البحث ووحدة التحليل، وأداة التحليل، واخيراً تحليل عينة البحث.
     أما الفصل الرابع (النتائج والاستنتاجات) فقد شمل نتائج البحث التي توصّل إليها الباحث وأهمها :-

 تضفي الاضاءة واللون المخلق رقميا مسحة جمالية وواقعية على الاحداث ضمن البناء التشکيلي للصورة في السينما المعاصرة.
تمتلک برامجيات الحاسوب القدرة على صناعة اللون والضوء بما ينسجم والطبيعة الجمالية والنفسية وکذلک الدرامية للحدث في السينما المعاصرة.

     کذلک الاستنتاجات التي خرج بها الباحث على ضوء نتائج البحث، وختم الباحث البحث بقائمة المصادر

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

THE DIGITAL SYNTHESIS FOR LIGHTING AND COLORING IN CONTEMPORARY CINEMA

المؤلف [English]

  • Moutaz Muhammed Ali
المستخلص [English]

The Computer software and digital technologies has achieved many capabilities that have supported the elements of cinematic language from making a cinematic image that have the ability to deal with the dramatic change and the actions of the characters,
The digital creation has become an essential matter in making cinematic films, and this is what aroused the researcher's attention and specified the topic of his research with the following title: (The Digital Synthesis for Lighting and Coloring in Contemporary Cinema), The hypothalamus came to theorize as follows:
Chapter I "Methodological Framework" It is he who includes the research problem, which revolved around the following question: (What are the ways of The Digital Synthesis for Lighting and Coloring In Contemporary Cinema?) and then the importance of research and the objectives of research, as well as the limits of research.
The chapter II (theoretical framework): It was divided into two topics:
The first topic: (digital synthesis).
The second topic: (Making lighting and coloring digitally).
As for the chapter III (Research Procedures), it included the following:
Research methodology: The researcher has adopted the descriptive approach, and the research sample represented in the (BFG) film, which was chosen as an intentional sample that fits with the research topic, unit of analysis, analysis tool, and finally, analysis of the research sample.
As for the chapter IV (Results and Conclusions), it includes the research findings, the most important of which are:

The lighting and coloring of The Digital Synthesis are gives an aesthetic and realistic touch to the events within the visual structure of contemporary cinema.
Computer software has the ability to create color and light in line with the aesthetic and psychological nature as well as the drama of the event in contemporary cinema.


As well as the conclusions drawn by the researcher in the light of the research results, and the researcher concluded the research with a list of sources.