ارجاء المعنى وبناء الصورة المسرحية في العرض المسرحي المرجع والاليات والاشتغال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد- کلية الفنون الجميلة

المستخلص

يسعى التقويض الى استبعاد الثابت اليقيني، بواسطة عملية الارجاء التي يجريها الفکر التقني لمعرفة حدود المفاهيم والنماذج المستقرة في اليقين الايديولوجي والسياسي والاجتماعي، من اجل زحزحته، وممارسة الطرق على بنيته التاريخية وتفتيت سکونيته، والبقاء على المعنى المتحرک والمتعدد والمنتشر، حيث يصبح من المستحيل القبض على معنى محدد وثابت . وفي بنائية العرض المسرحي تخضع المشهدية الصورية الى تحطيم الحدود المغلقة للأساليب والاتجاهات واخضاع الصيرورة البنائية الى خلخلة المدرک البصري لتصعيد صعوبة الفهم، وعدم الابقاء على معنى محدد الذي يلاقي انتشارا وتعددا في حرکيته وعدم السيطرة على تثبيته وامساکه، ففي المبحث الاول، مرجعيات ارجاء المعنى تناول الباحث الحرکات الکبرى التي اثرت على استراتيجية التعويض، وفي المبحث الثاني، الاختلاف المرجأ والبناء الترکيبي الصوري تناول الباحث الاختلافات والتناقضات التي تقوم الصورة في انتاجها ومن ثم الانقضاض عليها، اما المبحث الثالث، الاتجاهات الاخراجية والمشهدية الارجائية، تناول الباحث بعض الاساليب الاخراجية، وعملية البناء الصوري والارجائي للمعنى، ثم ثبت الباحث معايير الاطار النظري، وقام بتحليل عينة البحث (سي لافي شکسبير) للمخرج راسل کاظم  عودة، باستخدم المنهج الوصفي في تحليل عينة البحث، وقد خرج الباحث ببعض النتائج اهمها،ان بناء الصورة في العرض تمثل ارباکا للمدرک البصري باستخدام عناصر العرض اللونية والضوئية، وانتقالا حرکيا بمختلف الاتجاهات، مما يولد تشتيتا وتشظيا للمعنى کما في صورة السيوف الطائرة، وصورة الايدي والاقدام المفصولة عن اجسادها، ثم ختم هذا البحث بقائمة المصادر، وملخص باللغة الانکليزية.   

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Delaying the meaning and building the theatrical image in the theatrical presentation Reference, mechanisms and work

المؤلف [English]

  • Jassim Kazem Abd
المستخلص [English]

Undermining seeks to exclude the certainty constant, through the process of delaying the technical thought in order to know the limits of concepts and stable models in ideological, political and social certainty, in order to displace it, and to practice methods on its historical structure and fragmentation of its stillness, and to maintain the moving, multiple and diffuse meaning, where it becomes impossible to arrest Specific and fixed meaning. In the construction of the theatrical performance, the visual scene is subject to breaking the closed boundaries of methods and directions, subjecting the constructive process to dislocating the visual perceptor to escalate the difficulty of understanding, and not maintaining a specific meaning that meets with a spread and multiplicity in its movement and lack of control over its fixation and constipation, in the first topic, references to delay the meaning, the researcher dealt with The major movements that have affected the compensation strategy, and in the second topic, the reparative difference and the visual structure, the researcher addressed the differences and contradictions that the image is based on producing and then pouncing on it. As for the third topic, the external and external trends, the researcher dealt with some external methods, and the formal and temporary construction process. For the meaning, then the researcher established the criteria for the theoretical framework, and analyzed the research sample (Si Lavie Shakespeare) by the director Russell Kazem Odeh, using the descriptive method in analyzing the research sample, and the researcher came up with some results, the most important of which is that the construction of the image in the presentation represents a confusion for the visual perception using the elements of presentation. Chromaticity and light, and a dynamic transition in various directions, which generates a dispersion and fragmentation of the meaning as in the image of swords A circle, and a picture of the hands and feet separated from their bodies, then this research was concluded with a list of sources, and a summary in English.