اعادة رؤية للتاريخ من خلال الذاکرة في مسرحية بريان فريل "الرقص في لوناسا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يعتبر براين فريل ( 1929- 2015 ) کاتبا ايرلنديا بارزا في مجال المسرح والقصة القصيرة. استمر عمل فريل خمسون عاما وامتدت شهرته خارج حدود ايرلندا. "الرقص في لوناسا"  (1990) هي واحدة من ابرز مسرحيات فريل الخاصة بالذاکرة. نسبة الي "لو" "لوناسا" هي الشعائر الوثنية لآحتفال الحصاد الکيلتي في التاريخ الشعبي الا يرلندي. من خلال الذاکرة القصصية سجل براين فريل في مسرحية "الرقص في لوناسا" سلسلة من الاحداث التاريخية واثرها علي شخصياته الحيوية.  بدلا من اقامة احداث مسرحيته في عام 1990 قام فريل بوضعها في الثلاثينيات من القرن العشرين ليتتبع الاحوال الاجتماعية والاقتصادية  وکذلک الاحداث التاريخية في ايرلندا في دولة ايمون دي فاليرا المستقلة.
من وجهة نظر مابعد الحداثة يعتبر التاريخ مثل الذاکرة امرا ذاتيا فقد ذکر هايدن وايت المؤرخ الامريکي المنتمي لنظرية ما بعد الحداثة في کتابه "مدارات الحديث" ان "القصص التاريخية تعتبر تماما ادوات لفظية ومن الممکن ان تصنف عن طريق الحديث المجازي التي توجد فيه"94      وحسبما يصرح هايدن وايت " المؤرخ من الممکن ان يصوغ الاحداث التاريخية کقصة ويصيغهم علي شکل قصص وبهذا فهو يقصد صياغة الحقائق التاريخية علي انها مکونات لانواع معينة من بناء الحبکة الروائية" ( 83 )  ولهذا فان الاحداث التاريخية من الممکن ان تعامل علي انها روايات قصصية وهذا يعني انها تخضع للتحليل والتفسير والاهم من هذا انها مثل الذاکرة تخضع لوجهة نظر الراوي او المفسر.
ان الهدف الرئيسي لتلک الورقة البحثية هو بحث کيفية تعامل براين فريل مع التاريخ – طبقا لنظرية هايدن وايت – علي انه ذاکرة شخصية قابلة للتغيير ومعتمدة علي الخيال والاحداث القصصية اکثر من اعتمادها علي الحقائق. في مسرحيته الخاصة بالذاکرة يحاول فريل ان يقدم اعادة رؤية واضحة للتاريخ لکي يحوله الي سلسلة من الاحداث الروائية ليوضح اثرها علي حياة شخصياته.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Re-Visioning History through Memory in Brian Friel’s Dancing at Lughnasa

المؤلف [English]

  • Amal Saad Abu El Leil Dahy
المستخلص [English]

Brian Friel (1929-2015) is an Irish prominent short story writer and playwright. Friel’s work spans almost fifty years and his reputation expanded well beyond Ireland. Dancing at Lughnasa (1990) is one of Friel’s outstanding memory plays. Named after Lugh, Lughnasa is the pagan ritual of the Celtic harvest festival in the Irish folk history. In Dancing at Lughnasa, Friel, through narrative memory, records a sequence of historical events and their impact on his vivid characters. Instead of setting his play in the 1990 present, Friel sets it in the 1930s, and traces the socio-economic conditions as well as the historical sequence in Eamon de Valera’s Free State.
From a postmodernist perspective, history, like memory, is subjective.  In Tropics of Discourse (1978), Hayden White, a postmodernist American historiographer, states “historical narratives, considered purely as verbal artifacts, can be characterized by the mode of figurative discourse in which they are cast” (94).  According to White, a historian can “emplot” historical events and mold them in a fictional   shape.  By “emplotment” he means “the encodation  of the facts contained in the chronicle as components of specific kinds of plot structures” (Tropics 83). Therefore, historical chronicles can be treated as fictional narratives which means that they are subject to analysis and interpretation and most importantly, like memory, to the view point of the narrator or interpreter.
The main goal of this paper is to examine how in Dancing at Lughnasa, according to White’s theory, Friel deals with history as if it were a fluid private memory depending more on imagination and fictional incidents than on factual ones. In his memory play, Friel attempts to give an explicit re-vision of history, to transform it into a sequence of narrative events and to show their impact on the lives of his characters.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Brian Friel
  • Dancing at Lughnasa
  • Memory
  • Re
  • visioning History
  • Hayden White