فکر ماجد الکناني التربوي (فکر معاصر)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد/کلية الفنون الجميلة

المستخلص

إن  الفکري التربوي ينطوي على العديد من القيم والمبادئ والآراء والنظريات التي نحن في أمس الحاجة إلى الأخذ بها والسير على هديها إلا إن مجرد الوعي بوجود المنظومة لا يکفي وإنما تکون بقدر ما نحياها وبقدر ما تترجم من أعمالنا وفي تصرفاتنا لکونها منطلقة من بيئتنا وتناسب خصائصنا وفکرنا . وقد خرج الباحث بعدت نتائج کان اهمها:
لقد حدد الکناني عدة واجبات للمعلم منها فهمه لکل الاهداف التربوية وربط خطة التدريس بواقع المتعلمين وفق قدراتهم واستعداداتهم واهتماماتهم وميولهم ومعرفة الاساليب الملائمة للتدريس وتقويم نجاح الخطة التدريسية الموضوعة لتحقيق الاهداف المنشودة وتشخيص نواحي الضعف والقوة واتخاذ الاجراءات اللازمة لعلاج نواحي الضعف

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Think Majid AL- Kanani educational (thought contemporary)

المؤلف [English]

  • Basem Asem
المستخلص [English]

The educational intellect involves many values, principles, opinions and theories that we need to take on the Hdayala that the mere awareness of the existence of the system is not enough, but be translated as translated from our actions and our actions because they come from our home and fit our characteristics and the thinking     The researcher came out with several results, the most important of which:

Kanani has identified several tasks for the teacher, including understanding all the educational goals and linking the teaching service to the reality of learners according to their abilities and readiness, interests and tendencies and knowledge of appropriate methods of teaching and evaluate the success of the teaching plan set to achieve the desired goals and identify the weaknesses and strength and take the necessary measures to address the weaknesses.